Konetta purkaessani olin siis tehnyt listaa osista, joita koneen kasaamisessa tulen tarvitsemaan.
Hintoja kyselin useammastakin paikasta, mutta loppujen lopuksi keskittäminen pääasiallisesti yhteen osatoimittajaan.
Eiköhän jätetä suosiolla luettelematta kaikki pikkuosat ja keskitytään isompiin kokonaisuuksiin. Tarkoituksena on siis rakentaa koneesta semmoinen kadulle hyvin sopiva, mutta kuitenkin selkeästi luonnetta omaava pata.
Tavoitteina olisi saavuttaa luokkaa 350hp/400Nm kone. Vääntöalue tulee asettumaan tasolle 2000-4500 rpm, eli hommattavat osat tulee asettaa näiden tavoitteiden mukaisiksi.

Laakerit ja männänrenkaat vaihdettiin stanu kokoisiksi, koska kone oli vähän ajetun olinen.
Nokkakepiksi valittiin myyjän avustuksella mieto, kadulle hyvin sopiva Cranen keppi 262/268 1,4 nostolla. Nokka toimii imukannen kanssa hyvin yhteen ja vääntöalue molemmilla on tuo haluamani.
Imukanneksi etsittiin Edelbrockin Aircap, taas toiminta-alue juuri sopiva tavoitteisiin. Kannessa on pieniä eroja vanhemman koneen versioon nähden, keskipultit on esim. eri asennossa. Kuten arvata saattaa, samalta valmistajalta löytyi sopiva kaasutin, 600cfm, riittävän kokoinen tavoitteisiin, turha laittaa liian suurta kaasutinta, kakku on kallista.
ARP:n pulteilla kasattiin kone, esim. kannenpultit kannattaa vaihtaa aina kun konetta kasaa, pultit venyvät kiristettäessä ja paras terä katoaa.

1840996.jpg
Edelbrock RPM Aircap

1840998.jpg
Edelbrock 600cfm.

Tietysti koneen koristeeksi hommattiin kromiosia ja muitakin tärkeitä palikoita, kuten bensapumppu, nokkaketju yms. Täydellinen tiivistesarja tuli myös hommattua, mutta jostain syystä imukannen kumitiivisteet puuttuivat? HEI-jakajaan hommasin uuden kannen, pyörijän sekä painot, tulipahan päivitettyä sekin. RST-imuventtiilit ja tuli hommattua kanssa, pakoventtiilejä ei löytynyt, keinut tuli vaihdettua myös, nostajat ja tönärit oli siistissä kunnossa. Peltisarjat koneesta löytyikin jo alkujaan, maalasin ne vain mustaksi. Harkitsen vielä Thermotec nauhan laittamista, on vaan pirun kallista.

Tässä osien hankkimis savotassa huomasin sen, että tähän uudempaan koneeseen osat ovat kalliimpia ja vaikeampia löytää, onneksi kaikki tärkeät osat saatiin lähes aina hyllystä, mutta esim. imukantta sai odottaa kuukauden ja pakoventtiilejä ei ollut ollenkaan.

Oikeastaan koneeseen ei jäänyt vanhaa kuin männät, kannet ja lohko. Rahaa meni useita eurorahoja, mutta mielestäni homma kannattaa tehdä hyvin kun kerran ryhtyy...