Kun konehuone on tyhjä, eli pata nostettu pöydälle, eroitettin loota ja lohko toisistaan. Kone kiinnitettiin tukevasti moottoripukkiin, näin konetta voi pyöritellä kuin sikaa vartaassa.

En ajatellut käsitellä purkua osa osalta, sitä varten on olemassa korjausoppaat, jollaisen itsekkin hommasin. Lisäksi ostin pikkulohkon virittämistä käsittelevän opuksen, molemmat fiksuja taitoksia.

Tarkoitus oli purkaa kone ja tutkia, että mitä sille pitää tehdä. Purkuhommat olivat suhteellisen helpot, imukansi ja kannet lähtivät nätisti. Tönärit ja nostajat olivat siistissä kunnossa, tiivisteet olivat tarttuneet kyllä todella tiukkaan. Lohko on kaksipulttinen perus lohko, vuodelta 87 tai uudempaa aikakautta.
Alakerran purku olikin sitten oma hommansa, kiertokankien irroitus ja samaalla mäntien pois ottaminen ei tuottanut tuskaa, samoin laakerpukkien ja kampuran irroitus, helppo jutt. Nokka-akseli oli todella nätissä kunnossa, ilmeisesti vaihdettu silloin kun kone on muutettu vesiltä tielle. Sylintereissä oli havaittavissa vielä hoonausjäljet, joten päätin säästää muutaman euron ja jättää putket koneistamatta, samalla tsekkasin männät ja ne näyttivät hyviltä myös, pientä hioutumista, mutta ei mitään isompaa.
Suurin ongelma oli purkamisessa oli, että kuinka vauhtipyörän jumittuneet pultit saadaan irti, vain kaksi pulttia irtosi avaimella, muiden kanssa käytiin isoja taisteluita. Lopulta pultit lähtivät siten, että pultin kantaan hitsattiin toinen pultti, jolla avattiin jumiutuneet.

Kun olin päättänyt mitä koneelle tehdään, niin lopulta koneistamossa vain kiilloitettiin kampiakselin kaulat ja asennettiin nokka-akselin laakerit, hankalan oloinen homma jos itse tekee.
Jaksaako lohkon kantaa autoon yksin, jaksaa, mutta en suosittele?

1836350.jpg
Lohkon puhdistamista ennen koneistamoon toimittamista.