No niin, nyt alkaa mielenkiintoinen osa projektia, kuinka muutetaan laiska 350cid. kone muskeliautoon sopivaksi.

Konehuonessa maijailee siis Chevyn luotettava 350 cid. kasi, ruma päältä, mutta ainakin se näyttää suhteellisen kuivalta, ei näkyviä öljyvuotoja tms. Väriltään tämä mercruiser kone on sininen, kaunis kuin mikä. Peltisarjat on näkyvin muutos mitä päällepäin voi havaita, nelireikäinen imukansi, rautaa ja päällä pötköttää Rochester kaasari. Kone on uudempaa -87 mallia, eli osat hieman vaikeampi löytää kuin normaalisti, ei paha.

Ajatuksena on siis nostaa pata pois Camalan pannuhuoneesta, avata se, tutkia mitä sisältä löytyy ja samalla vaihtaa osia tarvittaessa. Tietenkin olisi tarkoitus myös piristää pataa sopivasti, kuitenkin tarkoituksena on pitää auto helposti ajettavana ja varmatoimisena. Mitään hirveitä tehoja ei siis ole hakusessa, jospa pääsisi tuonne 330 hp:n päälle?
Ajattelin nostaa koneen ja lootan yhtenä pakettina paikaltaan.

1827689.jpg
Komea on Chevy 350.

Pakoputket oli jo purettu aikaisemmin alta pois, komeat oli putket "just sinne väännetty, ihan uudet on". Putket raahas maata montuissa, ne oli kasattu pikku pätkistä, hitsaussaumat vuosi ja kannakkeet oli hitsattu suoraan runkoon, ilman kumeja. Voi perse mitä touhuu.

Johtojen irroitukseen ei tämmöisessä vanhemmassa autossa kauan mene, pari piuhaa menee startille ja muutama piuha  vaeltaa muaalle, lämpömittarille tms.
Vesiletkut on helppo ottaa pois leikkelemällä ne palasiksi, kun niitä ei kuitenkaan käytetä myöhemmin, olivat sen verran hauraat ja rumatkin. Yllättäen selvisi myös, että syyläri vuotaa, en ole edes tutkinut miten pahasti, menee sekin vaihtoon samalla. Taitaapi olle syyläri tarkoitettu 6 koneelle, joka tässäkin Caminossa on ollut vakiona, eli olisi muutenkin ollut vaihtolistalla.
Sitten on vielä TH350 lootan öljyletkut ja alipaineletkut jotka piti irroitella, pikku juttu.
Koneesta oli helppo laskea öljyt pois, kun siinä on tyhjennys ruuvi öljypohjassa, lootassa tätä hienoutta ei ole. tässä vaiheessa punaista vaihteisto öljyä lutrattiin pitkin lattiaa oikeen urakalla, onneksi tallissa oli purua jota käytin imeytysaineena. Kaikkia pikku ruuveja ja muttereita tässä nyt ei varmaan tartte luetella, jotka kuitenkin täytyy irroitella jotta homma etenee.

Kun näistä pakollisista johtojen ja muiden letkujen irroituksesta oli päästy ja muutenkin kaikki esteet koneen ylös nostamiselle oli poistettu kiinnitettiin moottori kuormaliinoilla taljaan kiinni. Talja on tukevasti kiinnitetty paksuun I-palkkiin jossa on vahva koukku, ei tartte pelätä, että joku antaa periksi. Pikkuhiljaa nitkuttelin konetta ylös päin ja samalla työnsin autoa alta pois, meinas kyllä käydä niin, että taljan nostovara ei olisi riittänyt. Piti nostaa vielä yhdellä taljalla lootan hännästä, että sain tuupattua auton kokanaan alta pois.
Seuraavaksi laskin koneen pöydälle, jossa oli pyörät, sain siirrettyä koneen pois tieltä ja auton takasin sisään.

1827691.jpg
Kone jo melkein kokonaan ulkona.

1827697.jpg
Lähellä oli, ettei taljan nostovara olisi riittänyt.

Eipä sitten muuta kuin kone auki ja ihmettelemään, mitä sisältä sisältä löytyy, pelottaa.