Perjantaina tuli jenkeistä paketti, runkoon uudet pätkät ameriikan rautaa. Viikonloppuna tarkoituksena oli korvata kymmeniä kertoja korjatut rungon takapäät tuoreella raudalla. Laskin tosiaan, että vasemmalla puolella oli 8 paikkaa ja oikealla "vain" 6 paikkaa. Vaihdetut pätkät riittivät korjaamaan koko tilkkutäkin, pätkät olivat vain 75cm. pitkät, eli lyhyelle matkalle sitä paikkaa oli hitsailtu. Jälki ei ollut edes kaunista, mutta asiallahan olikin ollut "ammattilainen" ja korjattuja paikkoja vain yksi.

Korjaaminen alkoi asettamalla rungon vatupassilla suoraan, jotta mittojen ottaminen olisi mahdollisimman helppoa. Kun runko oli suorassa, niin mittasin aisojen korot lattiasta ja etäisyyden toisistaan leveyssuunnassa. Lisäksi mittasin rungon pään paikan pituus suunnassa, vasemmalla puolella käytin yhtä reikää mittapisteenä, kun rungonpää oli ruostunut kokonaan pois.
Kun mitat oli paperilla piti merkata ja mitata rungon katkaisupaikka ja sumplia sama kohta myös rungon pätkiin, vatupassilla ja mitalla sain merkattua katkaisukohdat. Ei muuta kuin vasen aisa rohkeasti poikki ja uusi pätkä mittojen mukaan kohdilleen. Kun aisa oli vedetty muutamalla pisteellä kiinni runkoon ja mitat täsmäsivät, vetelin palkoa koko aisan ympäri. Sama operaatio toistettiin oikealle puolelle. Kannattaa tehdä ensin toinen puoli valmiiksi, jolloin mittojen tarkistaminen on helppoa, jos nappaa molemmat aisat kerralla poikki, niin on lähes mahdotonta määrittää kummankaan aisan tarkkaa paikkaa, ihan vaan vinkkinä.

2087642.jpg
Vasen aisa hitsattuna paikalleen ja sauma siistittynä.

Kun molemmat aisat oli paikallaan ja mitat vielä kertaalleen tarkistettu, oli hitsaushommat valmiit peräpään osalta. Mitat on muuten joka suuntaan parin millin sisällä, joka riittää hyvin tämmöisessä jenkin rungossa, ei tällä ammuta.

2087648.jpg
Miten voikin jenkeistä tuotu runko olla näin terve ja hyvän näköinen?

Lopuksi siistin vain hitsaussaumat, runko rupeaakin olemaan oikeasti siinä kunnossa, että sen voisi kiikuttaa sinne hiekkapuhallukseen, etupäässä on kyllä pieni kohta jonka voisi kyllä hitsata ennen puhallusta.