No niin, sitä on sitten hiljennytty Joulun viettoon, autotallissa.

Olinkin jos valmistellut rungon laskua, joten tänään rupesin pikkuhilja pudottamaan runkoa kohti lattiaa. Ainoa huoli oli, että miten kori pysyy ylhäällä A-pukkien päällä, siinä vaiheessa kun runko rupeaa olemaan alempana. A-pukithan seisovat ihan vapaasti, eikä niitä ole tuettu mitenkään sivusuunnassa. Pahin tapaushan olisi, jos kori rupeaisi kaatumaan sivulle ja putoasi pukkien päältä.

2172961.jpg
Runkoa laskettu jo pikku pätkä, A-pukit nojaa runkoa vasten ja kannattelevat koria.

Kun runkoa oli laskettu noin 15 senttiä, oli tarkoituksena ujuttaa korin etupään alle aikaisemmin valmistetut tukevat pukit. Kun etupää olisi pukin pällä, olisi kori jo hieman tukevammin ylhäällä, takapään kanssa olisi vieläkin se mahdollisuus, että kori pääsisi kaatumaan A-pukkien päältä.

2172967.jpg
Nostin tunkilla tukevaa pukkia ja korin etupäätä sen verran, että väliaikaiset A-pukit sai pois. A-pukit on todella huterat sivusuunnassa. Onneksi mitään onnettomuutta ei päässyt käymään.

2172970.jpg
Kun A-pukit oli otettu pois helmojen alta, voin laskea korin pukin varaan. Etupää on nyt tukevasti tuettu ylös.

Seuraavaksi laskin runkoa pikkuhiljaa vuorotellen vasenta ja oikeaa puolta. Laskin runkoa noin 10 senttiä kerrallaan, ettei vaan sattuisi mitään ihmeellistä, jos kiirehtisin laskun kanssa.
Siinä vaiheessa kun runko oli jo lähes maassa, pääsi kori kuitenkin kallistumaan oikealle A-pukkien varassa. Näin pääsi käymään kun runko ei tukenut A-pukkeja ja tallin lattia viettää hieman tallin keskelle päin. Onneksi etupää oli jo tukevasti pukin päällä, niin mitään vakavaa ei päässyt käymään. Varmuuden vuoksi tuin 2x4 parrulla oikean puoleisen A-pukin läheiseen pystypilariin, näin korilla ei ollut enään mahdollisuutta liikkua enempää oikealle. Laskin rungon kokonaan alas ja ujutin takapäätä tukevan pukin paikalleen. Nyt kori on tukevasti ylhäällä ja rungon voi rullata alta pois ja toiselle puolelle tallia työstettäväksi.

2172971.jpg
Takapää tuettu pukin varaan ja runko laskettu lattialle. Rungossa näkyy turvakaaren putkien paikat.

Kun runko oli siirretty tallin toiselle puolelle, oli hyvä tutkia sen todellinen kunto. Pettymystä ei tullut, runko on siinä kunnossa kuin se oli näyttänytkin olevan. Ei pientä pintaruostetta pahempaa missään, ainuttakaan paikkaa ei löytynyt. Uskonpa, että pelkkä pintaruosteen harjaaminen riittää pohjatöiksi maalausta varten. Maaliksi tulee kaksikomponenttinen epoksimaali, joka kestää kolhuja tavallista maalia paremmin. Vastaavaa kamaa käytetään esim. jäänmurtajien pohjassa, tosin vieläkin kestävämpää laatua.

2172975.jpg
Jopa runkoaisat on huippukunnossa, vähintään yhtä siistit kuin ne jenkeistä tilaamani pätkät.

2172979.jpg
Taka-akselin päälläkin on runko tervettä ja ruosteetonta. Hyvä niin.

2172981.jpg
Kokonaisuudessaan runko on siis hyvä ja helpohko siistiä harrastepeliin sopivaksi.

2173553.jpg
Bensaletku on ainakin tarpeeksi paksua, vaihdettu pikkurillin paksuiseen, riittävä kisakäyttöön.

2173554.jpg
Etupääkin on siisti ja helpohkon oloinen kunnostaa, nythän osia löytyy varalta jos tarvitsee jotain.

Seuraavaksi pitäisi taas kaluta runko puhtaaksi ja ruveta poistamaan pintaruostetta ja siistiä muutenkin runko maalaamista varten. Uskon, että puslien kanssa tulee vielä kova vääntö, varsinkin etupään osalta puslien vaihto näyttää vähintään mielenkiintoiselta operaatiolta.
Uskon ja toivon, että runko on maalattu heti vuodenvaihteen jälkeen. Sitten voisikin ruveta kasaamaan autoa pikkuhiljaa. Odotan jo sitä hetkeä, kun purkaminen loppuu ja kasaaminen alkaa. Siitä sitten tietää, että homma alkaa pikku hiljaa kääntymään voiton puolelle.

Eipä nyt muuta, huomenna pitäisi saada runko kaluttua ja voisi ruveta hinkkaamaan sitä runkoa puhtaaksi.
Hyvää Joulua, talleissa tapahtuu myös pyhänä.