Tänään sain perheeltä pari tuntia peliaikaa tallisssa, kiitos siitä. Vuorossa oli rungon putsaaminen pintakäsittelyä varten. Ensimmäisenä irroittelin etupään pyöräntuennat kaikkine kilkkeineen. Eilen olin jo suunnitellut käyttäväni kierretankoa apuna purkuhommassa. Asettelin 12mm. tangon iskarien paikalle ja puristin jousta hieman kasaan, jotta sain paineen pois alatukivarren pulteista. Kun alatukivarren pultit oli irroitettu, löysäsin varovasti kierretangon, jolloin jousen voima vapautui hallitusti. Seuraavaksi otin jousen pois ja nostin koko paketin paikaltaan. Homma oli yllättävän helppo, eikä aikaa kulunut kuin hetki. Kannattaa käyttää semmoisia pitkiä pultteja, ettei kierteet korkkaa pultista.

2178611.jpg
Kierretangolla esipuristus jouselle ja paine pois alatukivarren pulteista.

2178612.jpg
Pultit irti ja varovasti vapautetaan jousipaine kierretangon avulla.

Kun tukivarret ja jarrut oli purettu ja irroitettu rungosta, oli vuorossa jarrulinjojen irroittaminen. Olin jo eilen ruiskuttanut irroitusainetta jarruputkien nippoihin siinä toivossa, että ne irtoaisivat tänään paremmin. No sain kyllä kaikki liitokset auki, mutta pari nippaa meni pyöreäksi kun kiintoavain lipsahti muutaman kerran.

2178621.jpg
Keula kaluttu periaattessa kaikesta irtoavasta osasta.

Peräpään osalta jäljellä olikin vain tukivarret ja jarruputket. Tukivarret irtosivat nätisti, olin eilen ruiskinut sitä irroitusainetta myös tukivarsien pultteihin. Jarruputket irroittelin siinä samalla kun touhusin tukivarsien kanssa.
Seuraavaksi pitäisi kai ruveta hiomaan ja putsaamaan runkoa sekä kaikkia rungon irto-osia, että pääsisi vetelemään epoksia pintaan. Tukivarsista pitäisi irroitella taas puslat, mutta kokemustahan jo on ja teeseitse puslaprässikin on vielä kasassa.

2178619.jpg
Takapääkin kaluttuna putsaamista ja maalamista varten.

Pieni episodi takajarrujen kanssa kyllä tänään oli. Irroittelin jarruja taka-akselista, vasen puoli oli ihan "walk in the park", mutta oikean puolen kanssa meinasi oikeasti mennä hermo. Tunnin verran hakkasin jarrurumpua irti akselista, rumpuun oli tullut joku ura kivestä tms. ja rumpu tosi pahasti jumissa. Kaljapullon ja tunnin hikoilun jälkeen sain vihdoin takajarrut purettua. Voi hermo raukat, helppo homma normaalisti, nyt meni ikuisuus.

Seuraavaksi runkoa siistimään.