Kuten jo eilen uhkailin, niin tänään pistin etupään osiin.

Ensimmäisenä irroitin jarrusatulan, Orangen männät oli jumissa, eihän sillä ole ajettu vuosiin. Puristin ruuvipuristimella mäntää ja paloja yhteen, täma auttoikin. Sain jarrukengät irti sen kummemmin taistelematta. Oikean puolen sisempi jarrupala oli kulunut epätasaisesti ja jarrulevy myös. Jarrulevy menee siis vaihtoon, onneksi sinisessä autossa toinen levy on hyvässä kunnossa, sieltä siis uusi osa tilalle.
Täytyy samalla katsoa ne jarrusatulat, jos vaikka sinisessä olisi paremmassa kunnossa olevat satulat, ainakin niitä on käytetty kun auto on ollut ajossa vielä vuosi sitten.

Kun jarrusatulat oli irroitettu, oli vuorossa jarrulevyt. Niiden irroituksessa ei ole mitään ihmeellistä, laakerit täytyy uusia siinä vaiheessa kun rupean kasaamaan etupäätä uudestaan. Niissä nyt ei ole mitään vikaa, mutta samallahan ne uusii kun levyt on irti.
Jarrujen pölysuojat otin maalausta varten irti, siinähän nekin menee samalla kun muutkin osat.

Kun rupesin ihmettelmään tukivarsien irroittamista, huomasin, että ylä ja alapallonivelet on ilmeisesti prässätty tai niitattu tukivarsiin. Niiden vaihtaminen ei taida oikein onnistua, pitäisi vaihtaa tukivarret samalla. Ihme rakenne, onneksi pallot on tiukan tuntuiset, eikä kumitkaan ole rikki. Ajellaan näillä nyt joku hetki ja katellaan myöhemmin mitä palloille tehdään.


Etupään tukivarret, koko paketti valmiina purettavaksi.

Ylä ja alatukivarsien irroitukseen piti rakentaa ihan oma työkalu. Eihän tukivarret väkivalloin lähde irti, eikä mulla mitään erikoistyökaluja ole tallissa. Irroitustyökalun saa tehtyä kierretangosta, jonka toisen pään teroittaa pallonivelen pultinpään kuoppaan sopivaksi. Teroitettuun päähän hitsasin yhden pultin kiinni, josta kierretankoa avataan. Toiseen päähän kiersin semmoisen pitkän pultin. Tukivarret irtoaa kun kierretankoa avaa, silloin pituus kasvaa kun pitää sen pitkän pultin lukittuna. Pienellä voimalla molemmat tukivarret irtosivat.


Tukivarsien irroitustyökalu, teeseitse 1.1


Yläpäässä käytin tukena pitkään mutteriin sopivaa hylsyä, joka vastasi pallonivelen mutteria vasten.


Sitten ei muuta kuin avaamaan pultteja, jolloin työkalun pituus kasvaa ja se pakottaa pallonivelen irti.

Seuraavaksi osat putsataan ja vedetään maali pintaan, sitten kasaamaan alustaa.