Joku varmaan muistaa Vileenin ja hänen lentävän lauseensa. Mulla kävi ton hallilämmittimen kanssa vähän ohraisesti, ostin sen käytettynä hintaan 250€, lämmitin toimi kyllä hyvin, sillä kokeilin sitä silloin kun kävin sen hakemassa.

Syksyllä kun ajattelin ottaa lämmittimen käyttöön, se pimahti heti alkuunsa. Hetken aikaa kun se toimi, savua tuli ihan kamalasti. Tallissa ei pystynyt olemaan ollenkaan kun laite oli päällä, silmiä kirveli. Ihmettelin asiaa, onhan vehje tarkoitettu juurikin vastaavien tilojen lämmittämiseen. Pitkään en ehtinyt asiaa hämmästelemään, kun laite siis pimahti. Poltin ei enään syttynyt vaikka puhallin pyöri kyllä. Ajattelin, että siitä olisi ehkä polttoainesuodatin tukossa, vaihdoin sen. Ei toimi, polttoainetta ei virtaa suuttimelle. Siispä seuraava diagnoosi, ehkä polttoainepumppu on rikki, uusi pumppu tilaukseen, hinta 140€. Voi kyrsä, aika suolanen hinta polttoainepumpusta. No asensin pumpun paikoilleen, ei toimi. Polttoaine ei virtaa suuttimelle. Tässä vaiheessa jopa teeseitsemies nöyrtyi ja kiikutti laitteen huoltoon, diagnoosi oli, että ohjainkortti on pimeänä, uusi maksaa asennettuna 200€. Voi kyrsä, onpa kallista. Pakkohan se oli vaihtaa kun kerran hommaan oli ryhdytty.

Kiikutin puhaltimen kotiin ja pistin sen tulille tallissa, paska savuttaa edelleen. Voihan kyrsä, mitäs nyt sitten avuksi, soitin sinne huoltoon ja kaveri kertoi, että noi savuttaa aina vähän, mutta pumppua säätämällä liekin saa kuulemma palamaan puhtaammin, sitäpä sitten täytyy kokeilla. Lisäksi tää huoltomies sanoi, että kannattaa varmistaa korvausilman saanti, eli täytyy nakertaa tallin seinään reikä, josta puhallin saa ilmaa. Lisäksi pitäisi kuulemma tehdä reikä myös poistoilmalle, niin se pakokaasu saadaan isolta osalta pois tallista, siis pari reikää talliin, yksi jonnekkin puhaltimen lähelle ja toinen vastakkaiseen nurkkaan katonrajaan. No huomenna siis koloan tiiliseinään muutaman pikku reiän ja säädän sitä pumppua puhaltimesta.

Niin, ku halvalla sain, uusi puhallin olisi maksanut 600€, eli tässä vaiheessa olen säästänyt huimat, ööö, 10€. Mitähän tolla rahalla tekis? Laitoin kyllä kyselyä maahantuojalle, että josko ottaisivat sen pumpun takaisin, sehän on käytännössä ihan uusi ja käyttämätön. Ei voi muuta sanoa kuin, voi kyrsä!

 

Puhallin käy kuumana, mutta savuttaa ihan pirusti, köh köh.

Positiivista  tossa puhaltimessa on se, että talli kyllä lämpenee nopeasti, huonoa asiassa on se, että sinne ei voi mennä kun silmät vuotaa vettä ja keuhkot huutaa happea ihan tuskassa.

No joka tapauksessa huomenna täytyy hoitaa kuntoon toi tallin ilmanvaihto ja sitten pitäis pilkkoa kaikki osat valmiiksi hiekkapuhallusta varten, ensi viikolla täytyy osat kiikuttaa sinne puhallukseen, että pääsis sitä alustaa kasaamaan, tässä rupeaa olemaan jo kokoonpanon merkkejä ilmassa, projekti on kääntymässä kasausvaiheen kautta kohti voittoa ja valmista autoa, no ainakin auton näköistä laitetta.

Etupää pitäisi purkaa osiin ja tukivarret maalata.

Osia on edelleen myytävänä, vaikka aika hyvin niitä on liikkunutkin, ilmeisesti Suomessa useampi talli kätkee sisälleen jonkin sortin Camalan, jonka pitäisi valmistua joskus. Hyvä niin, Caminoita pitää saadaa liikenteeseen, on se vaan komia peli.