Tänään oli hyvä päivä maalata runkoa. Ukon mummo, äitini, tuli hoitamaan nuortaherraa, vaimonkaan ei tarvinnut yksin pulata pojan kanssa. Ulkona on lämpötila plussalla, joten tallin lämmittäminen tonne +20 asteeseen ei tuottanut ongelmaa. Maali kun kuivuu paremmin lämpimässä. Kovilla pakkasilla tallin lämmittäminen yli 15asteen on jo haaste, pitäis olla joku lykkäämässä puita uuniin koko ajan.

Aloittelin homman ruiskuttamalla rungon pintaan silikoonipesua, sillä saa rasvan ja lopun lian pois pinnasta, lisäksi pinnasta tulee antistaattinen, joten siihen ei sitä roskaa maalauksen aikanakaan "imeydy". Kun pinta oli pyyhitty kuivaksi puhtaalla rätillä, annoin pesuaineen vielä haihtua pinnoilta kokonaan pois.
Itse maalaamisen suoritin pensselin ja telan kanssa. Pensselillä kävin lävitse kaikki hitsaussaumat, reiät sekä muut kolot. Pensselillä sai töpötettyä hyvin kaikki kolot täyteen epoksia, ei pitäis päästä ruosteen raiskaamaan runkoa. Telalla vetelin sitten kaikki loput pinnat, näin maalikerroksellekkin sain tarpeeksi paksuutta.


Puhdistusaine, suihkuttelin sillä kaikki pinnat.

Maalipurkin kyljessä oli annettu maalille työskentelyaikaa noin 90 minuuttia, joten hirveän isoa satsia en maalia kerralla sekoittanut, suunnilleen pari litraa. Olin alkujaan ajatellut, että toi määrä voisi jopa riittää kolmen sivun maalaamiseen, mutta lopulta sekoitin vielä puoli litraa maalia.


Hitsaussaumat ym. vetelin pensselillä ja sitten telalla loput.

Tässä vaiheessa maalasin siis kolme sivua rungosta, kun maali kuivuu, maalaan vielä viimeisen sivun. Nyt vedin vielä rungon takaosaan toisen kerroksen hieman kostean päälle, olisi varmaan järkevää maalata vielä kuivan päälle yksi kerros, varsinkin tonne rungon takaosaan, se kun on niin herkkä ruosteelle, toisaalta, ei tällä ajella suola teillä, eikä muutenkaan hirveästi huonoilla keleillä. Harrasteautosta kun on kyse, niin talvet saa Orange viettää tallissa.


Rungon takaosaan vedin pari kerrosta maalia, märkää kostean pinnan päälle.

Olisihan se mukavaa, jos olisi mahdollisuus tehdä kaikki työvaiheet siten, että rahaa ei tarvitsisi miettiä yhtään. Rungon olisin halunnut tehdä siten, että ensin se olisi hiekkapuhallettu, sitten vedetty pintaan pulverimaali, näin maalia olisi joka paikassa, myös rungon sisäosissa. No tässä projektissa täytyy tehdä niitä kompromissejäkin, joten nyt runko tehdään näin. Tulee siitä suhteellisen hyvä tälläkin tavalla.


Tämän päivän urakka olis sitten tässä, kolmella sivulla epoksia.

Seuraavaksi käännän rungon ympäri ja sudin mustaa viimeiselle sivulle sekä muuallekkin, missä maalia ei vielä ole.
Nyt pitäisi sitten kiikuttaa loput alustan osat hiekkapuhallettavaksi, vetää osien pintaan maali ja niputtaa alusta. Voihan tietty olla, että osa alustan palikoista tulee hiottua käsin, mutta helpommalla ja luultavasti nopeamminkin saan valmista, jos joku muu putsaa osat. Etupään ripustukset pitää purkaa kanssa osiin, että ne saa myös putsattua ja maalattua.