Oli taas aika käydä Tullipostin luukulla ronkumassa pakettia. Alkuviikosta tuli ilmoitus, että nyt olis taas paketti noudettavissa Tullipostin toimipaikasta Vantaalta, Paketissa piti olla välitykset Orangen perään. Hommasin osat huimaan 30 taalan hintaan. El Camino Centralin sivuilla kyselin osia ja Ebay:sta löyty sopivat rattaat käytettynä.


3,23 välitykset, kohtuu hintaan.

Olin jo varautunt saman tyyliseen taisteluun, kun viime kerrallakin. Olin kirjoittanut jo muutaman hyvän lainin ylös edelliseltä reissulta, ajatuksena kysellä vähän perustelujen perään. Viimeksihän tää tullimamma perusteli mulle selvästi seuraavin perustein, että lähetys ei voi olla lahja.

- Autonosat ei voi olla lahja, eipä tietenkään voi olla?
- Minulla ei voi olla ystäviä Yhdysvalloissa, ai miksi ei voi olla?
- Vain Äiti ja Isä voi lähettää lahjoja, entäs vaimo ja sisarukset, ei sit varmaan saa lähetellä paketteja?
- Tullin sivuilla selkeästi lukee, suomeksi, että lahjan maksimi arvo saa olla 45€. Totta kai kaikki maailmassa osaa suomea ja varsinkin osaa etsiä tiedon jostain hikiseltä Tullin sivulta.

No, esittelin saapumisilmoituksen tullin kaverille, hän kyseli, että mistä tunnen tän lähettäjän. Sanoin vaan, että tää on tuttuja jo pitemmältä ajalta. Virkailija jatkoi vielä, että onko tää lähettäjä sukua, vastasin, että ei se oo, tuttu vaan. Sitten kyseltiin paketin sisältöä, sanoin siellä olevan rattaat  mun auton perään. Virkailija ojensi mulle puukkoa ja sano, että avataan se paketti ja katotaan mitä siellä nyt sitten on. Paketti auki ja rattaat esiin, kaveri otti rattaan käteen ja ihasteli sitä valoa vasten ja kyseli, että mihis nää tulee. Kerroin, että mun Caminon perään ne tulee. Sitten tää kaveri ojensi rattaan mulle ja sano, että laatikko kainaloon ja kotiin. Vuorista lainatakseni, ensin mä olin, et ei vittu, mut sit mä olinkin, ett ei saatana. Ei muuta kuin laatikko kainaloon ja pois paikalta.

Pikkasen tietty harmitti, kun se ei ruvennu yhtään pistään vastaan, kun olin oikeen varautunut inttämään ja kyselemään, että onko noi perustelut ihan Tullin virallisia perusteluita vai vetiko se mamma ne jostain Tenan poimuista. No hyvinhän tää sit meni, hyvä näin. Ei vituta ihan niin paljon kuin sen perän kanssa.