No voi vitula, eihän toi perä meinaa asettua millään paikalleen. Koko aamupäivä taisteltiin perän kanssa, mittailtiin, taisteltiin ja säädettiin sitä kohdilleen netistä saamien mittojen ja ohjeiden mukaan. Ei onnistu, ei niin millään. Pinioni saatiin mitoilleen, mutta perä ei asetu oikealle paikalle vaikka mitä tekee. Katsottiin, että perää pitäisi saada noin 7 milliä pinionin suuntaan, mutta siinä vaiheessa vastaa jo perän pääty koppaan kiinni. Missä siis vika?
Vertailtiin perän mittoja siihen Orangessa olleeseen perään, laippa on samassa kohdassa molemmissa perissä, eli perän mitat ok, mutta mistä voi tulla 7 mm. mittaero?
Kun sitten verrattiin ison rattaan paksuutta, niin ilmeni selkeä mittaero välitysten välillä, 2,73 perän isoratas oli lähes saman paksuinen kuin nyt perässä kiinni olevien 3,23 peränratas. Eli ratas ei ole ilmeisesti sopiva tähän perään joka autossa on nyt kiinni. Laskettiin sitten rattaiden paksuuksia ja päästiin vertailemalla siihen tulokseen, että ton 3,23 perän rattaan pitäisi olla noin 7 mm. paksumpi, selvä peli, jotain täytyy keksiä.

Vaihtoehto 1.
Sorvataan perän laipan ja rattaan väliin sopiva sovituspala, 7 mm. paksu ja vaihdetaan kiinnityspultit pitemmiksi. Näin saadaan käytettyä jo hommatut välitykset hyödyksi ja auto on vielä suhteellisen miellyttävä ajaa myös maantiellä. Ikävää on tietysti, että se laippa maksaa varmasti jonkun kasan oravannahkoja ja uudet pultit myös.

Vaihtoehto 2.
Vaihdetaan perän välitykset kiihdytys käytössä olleisiin tiheämpiin, 4,10 välityksiin ja tehdään Orangesta hieman enemmän kisahenkinen, ainakin välitysten suhteen. Maantiellä kierrokset nousee noin 30%, verrattuna harvempaan perään. Samalla kulutus tietty nousee. Etuna olisi parempi kiihtyvyys, mutta isompi kulutus. Ehkä tämä ei haittaa, kun työn alla on kuitenkin harrastepeli, ei käyttöauto. Eipä tosta alustastakaan ole tullossa mitään "jenkkilullaa".

Nyt saa lukijatkin äänestää, että mitä perän suhteen tehdään.

Eipä toi perähomma muutenkaan tänään ihan putkeen mennyt, onnistuin taas pudottamaan yhden laakerin lattialle, pinionin pikkulaakeri oli tänään vuorossa. Olen aina luullut, että laakerien rullat on jotenkin kovempaa metallia, mutta ilmeisesti ei sitten kuitenkaan. Laakeri putosi betonille ja rullaan tuli iso painauma, eli uusi laakeri taas hommattava.

1240061824_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Prikkojen avulla sai määritettyä välilaipan paksuuden, noin 7 mm. pitäisi saada ratasta pinioniin päin.

1240061870_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Laakeri putosi maahan ja rullaan tuli iso painuma. Ei kun vaihtoon koko laakeri, .ttu.

1240061963_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Hyvin huomaa, kuinka paljon paksumpi 4,10 välityksen isoratas on, verrattuna 3,23 rattaaseen.

Hyvänä apuna projektissa on ollut vanha tietokone, jonka siirsin autotalliin. Tallin koneelle olen siirtänyt kaikkea autoon liittyvää tietoa muistitikulla, käytän konetta siis kirjastona. Vielä kun hommaisi nettiyhteyden, niin tiedon keruu tallista käsin olisi todella helppoa. Meillä olisi langaton yhteys käytössä, pitäisi hommata vaan wlan-tikku koneeseen. Suosittelen kaikille, jos vaan mahdollista.

1240061916_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Vanha automaattinentietojenkäsittelylaitteisto löysi uuden elämän autotallissa.

Jus just, nyt pitää selvittää sen laipan ja pulttien hinta. Sitten pitää vielä miettiä, että olisiko tiuha perä hauska, vai vaan rasittava vaihtoehto. No, tehdään lopullinen päätös sen mukaan, että mitä se laippa kustantaa. Halvemmalla selviäisi jos käyttäisi tiuhaa välitystä.

Auttakaa hyvät rakentajaveljet.