Eilen otimme appiukon kanssa perän työn alle. Aluksi irroitimme taka-akselista sekä perämurikasta vanhat laakerit. Laakerien irroitus vaati luovuutta ja hyviä työkaluja. Taka-akselin laakerit irroitin lyöntituurnalla sekä isolla meisselillä. Ulkokehät irtosivatkin aika helposti. Täytyy muistaa vaan naputella mahdollisimman tasaiseti laakerin ulkokehää, niin se luiskahtaa nätisti pihalle. Jos naputtelee vaan yhtä reunaa, kehä rupeaa jumittamaan turhan takia. Olin hommannut semmoisen "virallisen" laakerien ulosvetäjän, jolla perämurikasta sai laakerit irti suhteellisen kivuttomasti.Ihan ensimmäisenä irroitettiin pinionin iso laakeri. Laakerit piti purkaa, tai oikeastaan rikkoa, osittain, eli rullat ja kehät piti naputella ensin irti. Muuten laakerin ulosvetäjä ei olisi sopinut laakerin alle, sen verran pienelle laakerille ulosvetäjä oli tarkoitettu.

1239126391_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Pinionin laakerin irroittamista, rullat irroitettuna.

Ulosvetäjällä laakeria sai vedettyä ulos alkuunsa, mutta kokonaan sitä ei saanut värkillä pois. Ulosvetäjä on sen verran pieni, että keskitappi ei ylettynyt akselin päähän, eikä sitä voinut käyttää kuten työkalua kuuluu, joten apuun otettiin sorkkarauta, jolla laakeri saatiin kammettua pois tapista.

1239179783_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Laakerin irroittamista kunnon työkaluilla, eli sorkkaraudalla. Toimii hyvin.

Samaan aikaan kun appiukko paini pinionin kanssa, minä keskityin taka-akselin laakereihin ja niiden purkamiseen. Ensin stefa pois, sitten laakerit ja ulkokehät. Ulkokehän pääsee naputtelemaan kopan sisältä vasaralla ja pitkällä lyöntituurnalla ja vastaavasti sisäpuolella olevan laakerinkehän hännän puolelta. Ulkokehät irtosivat siis nätisti kun naputteli kehää tasaisesti jokapuolelta.

1239126556_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Aluksi irroitin hännänpäässä olevan stefan.

1239127684_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Stefa irroitettuna ja vuorossa laakerin ulkokehä.

Uudet laakerit naputtelin paikalleen käyttämällä apuna vanhoja laakereita, näin varmistutaan siitä, että uudet laakeripinnat ei naarmuunnu, eikä muutenkaan vahingoitu. Vasaralla kun naputtelee laakeria paikalleen, niin kuulee äänestä, milloin laakeri on paikallaan. Tärkeää on muistaa sekin, että hakkaa vain ulkokehiä, eikä missään vaiheessa aseta painetta sisäkehälle, varsinkin tavalliset rullalaakerit on arkoja sivuttaiselle paineelle. Kartiolaakerit on hieman eri asia, sisäosakin on yleensä erillään.

1239179579_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
"Hännänpään" uusi laakeri menossa paikalleen.

1239179708_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Vanha laakeri on hyvä apuväline uuden asentamisessa.

1239179749_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Sisempi laakeri menossa paikalleen, tässä tarvitsi apuna lyöntituurnaa, sen verran syvällä laakeri on.

Perän laakerien irroittaminen vaati kaikkineneen aika paljon työtä. Laakerit on tiukkaan paikoillaan ja ulosvetäjä on vähän heppoinen tähän hommaan. Toisen puolen laakeri irtosi kuitenkin lopulta, apuna käytettiin vähän lämpöäkin. Toinen puoli on vielä odottamassa laakerin irroittamista.

1239179832_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ulosvetäjä kiristettiin laakerin alle tiukasti.

1239179871_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Hieman lämpöä laakerinkehälle.

1239179920_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Keskiakseli tukevasti perää vasten ja laakeri nousi ylös kiltisti.

Tässä hommassa ulosvetäjän keskitappi riitti vastaamaan perän päätyä vasten, apuna käytin isoa hylsyä, jonka pohjalla oli iso pultti, jota vasten ulosvetäjän tappi vastaa.

Homma jatkuu seuraavassa jaksossa...