Operaatio "perä" jatkui tänään muutaman tunnin panostuksella. Irroitin perämurikasta toisenkin laakerin, ensin yritin samoilla konsteilla kun appiukko eilen, eli ulosvetäjällä ja lämmöllä yms. Eipä lähtenyt laakeri liikenteeseen, siispä perinteinen työkalu, rälläkkä käyttöön. Vetelin laikalla viillon laakerin kylkeen, varoin tietenkin menemästä liian syvälle laikan kanssa. Kun viilto oli sopivan syvä, niin löin sopivalla meisselillä laakerinkehän halki. Lopulta hommaan meni muutama minuutti, kunhan olin ensin paininut laakerin kanssa puol tuntii. Suosittelen sitä laikkaa kaikille.
Uusi laakeri paikoilleen, vanhan kehän avulla, kuten kaikki laakerit.

1239295506_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Laikkaa laakerille.

1239295551_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Meisseliä rakoon ja kehä meni nätisti halki.

1239295598_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Uusi laakeri varovasti, mutta päättäväisesti paikoilleen.

1239295654_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Vanha kehä apuna, säästyy laakeri isommilta vaurioilta.

Kun perä oli laakeroitu, niin palasin taka-akselin kimppuun. Akselin päiden laakerit piti irroittaa, aluksi kokeilin vetovasaraa, ei okeen homma toiminut, tajusin sen siinä vaiheessa, kun vetovasara kopsahti päähän. Kun kuhmu rupesi nousemaan päähän, nousi myös hieno ajatus. Pitkä jengatanko kopan puolelta akseliputkeen ja vasaralla tangon päähän. Avot, laakeri on irti.
Kun laakerit oli irroitettu, naputtelin uudet paikoilleen. Taas vaihteeks apuna vanhan laakeri kehä. Kun laakerit oli paikoillaan, pistin uudet stefat akselin päähän.

1239295340_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Vetovasara ei toiminut halutusti, kuhmu muistona otsalohkossa. Au!

1239295389_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Pitkä jengatanko akseliputkeen ja vasaralla liikettä laakerille, pari iskua riitti.

1239295451_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Uusi laakeri paikoillaan.

1239295835_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Stefa paikallaan, ja apuna, yllätys yllätys, vanha laakerinkehä.

Kun laakerit oli paikallaan, asettelin perän akselin kopan sisälle. Ensin laitoin laakerien ulkokehät perään ja pudotin koko paketin akselin sisälle. Seuraavaksi laitoin 6mm. shimmit päihin, toisen joutuikin naputtelemaan vasaralla ja lyöntituurnalla paikalleen. Tuntui siltä, että päittäispainekkin olisi kohdillaan. Perää pyörittäessä tuntui selvää "nahkeutta", eli painetta on.
Samalla kun perä oli paikallaan, katsoin heittokellolla lautaspyörän sivuttaisheiton, heittoa oli noin 7 satasta, pitää varmaan muuttaa ison rattaan asemointia, josko sais heiton pienemmäksi. Voipi olla myös, että heittoa oli ton verran siksikin, kun toinen laakerinkansi oli irti, joten mitataan vielä uudestaan ennen ison rattaan irroittelemista. "Mittaa kaks kertaa, tee kerralla hyvä".

1239295695_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Shimmit paikallaan ja perä myös.

1239295738_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Laakerinkansi paikallaan, vielä ei ole vedetty momenttiin pultteja.

1239295879_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Heittokello, mallia CCCP.

Kun perä oli paikallaan huomasin, että pinionin ratas on todella kaukana oikealta kohdaltaan, väljää pikku ja isonrattaan välissä useampi milli, joten pinionin laakeria täytyy shimmata jonkin verran. Täytyy kaivaa jostain joku mitta, josta selviää kopan reunan ja pinioni rattaan välinen etäisyys, on helpompi shimmata laakeri kohdilleen.

Eipä muuta, talli vaikenee, mutta vain hetkeksi. Pitää varmaan käydä inspiroitumassa ameriikankaarsoussa viikonloppuna.