Nyt on kai saavutettu se toinen virstanpylväs, eli runko olisi nyt aika lailla valmis. Jotain pikku juttuja varmaan on tehtävä, mutta korin pääsee nyt pudottamaan rungolle.
Tänään laittelin jarruputket kiinni, ensin laskin paineilmaa putkien läpi, jotta kaikki pöly ja paska saadaan pois. Olis aika ikävää jos joku pikku roska estäisi jarruja toimimasta. Vaikka päätin jättää vanhat putket autoon, ainakin toistaiseksi, niin silti täytyy vaihtaa etupäähän jarruletkut. Ei ne vielä ole pahasti hapertuneet, mutta varmuuden vuoksi ajattelin ne vaihtaa, varsinkin kun niitä noi katsastusinssit aina kyttää.

1243172054_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Etupään jarruletkut ajattelin vielä vaihtaa, vanhat jarruputket on tarkoitus jättä ainakin tässä vaiheessa.

Kun jarruputket oli laitettu paikoilleen, oli vuorossa kallistuksenvakain taakse. Kummassakaan autossa, ei Camalassa, eikä Orangessa moista ole alkujaan ollutkaan. Olin jo aikaa sitten hommannut Hotchkis:n vakaimen. Alatukivarsissa olikin reiät jo valmiina vakainta varten. Kiinnitysreikiä joutui hieman avartamaan kun pultit ei mahtuneet alkuperäisistä rei´istä läpi. Kun pultit oli paikoillaan kiristin ne varovasti sopivaan tiukkuuteen, tässä pitää kyllä olla varuillaan, ettei purista vahingossa tukivarsia littuun.

1243171759_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Reikiä piti hieman avartaa jotta pultit mahtuivat paikoilleen.

1243171958_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Pultit piti kiristää maltilla, ettei tukivarsi mene littanaksi.

1243172011_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Kallistuksenvakain paikoillaan, runko rupeaa olemaan valmiina ottamaan korin kannettavakseen.

1243172171_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ajattelin jopa jättää ton perän punaiseksi, onhan moottori ja lootakin samaa väriä.

Kun runko oli lähes 100% kasassa, laitoin renkaat paikoilleen, ensimmäistä kertaa joka kulmaan. Eteen joutuu ilmeisesti laittamaan spacer laipat vanteen ja jarrulevyn väliin, koska rengas ottaa hieman kiinni etupään kallistuksenvakaimeen kun renkaat on ihan linkussa. Toi homma pitää selvittää siinä vaiheessa kun ohjaussimpukka on asennettu paikoilleen. Sitä en vielä kiinnittänyt, ettei se tule turhaan moottorin tielle sen asennusvaiheessa. Jos niin käy, että laipat on tarpeen, pitää eturenkaiden kiinnityspultit vaihtaa ilmeisesti pitempiin versioihin.
Kun runko oli vihdoin rullaavana, ensi kerran sitten Joulukuun 2008, ajattelin ulkoiluttaa sitä hieman pihalla. Taka-ajatuksena oli myös siivota hieman tallia, kohtahan runko pitää rullata korin alle ja yhdistää kaksi vanhaa ystävää kokonaiseksi autoksi. Ulkona oli hyvä tilaisuus katsella kuuden kuukauden työn tulosta, kunnon valossa. Näyttäähän se ihan hyvältä, ulkonakin.

1243172123_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Runko viihtyy auringonpaisteessa kuin kyy kalliolla, vahinko vaan, ettei tällä ajella tänä kesänä. Ehkä.

1243172317_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Olishan se mukava kuvata tässä vaihessa kokonaista autoa, mutta kyllä tämäkin vaihe jo vähän hymyilyttää.

1243172246_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ukko, projektin työnjohtaja tarkastelee työn laatua ja varsinkin vanteet tuntuivat saavan kiitosta osakseen.

Kai se pitäisi sitten seuraavaksi siirtää runko korin alle ja pikkuhiljaa laskea kori paikoilleen. Sitten voisi ruveta miettimään korin maalausta. Kone pitää nostaa keulalle ennen kuin lokasuojat yms. pellit asennetaan. Täytyy vielä selvittää sekin asia, että kannattaako kori maalata osina vai siten, että kaikki pellit, ovet yms. on paikoillaan. Eipä nyt muuta, kyllä tää tästä valmistuu.