Niinkin kaunis päivä kun tänään oli, niin tallissahan oli pakko piipahtaa. Iltapäivällä appivanhemmat tulivat katsomaan Ukkoa ja samalla oli tarkoitus siirtää runko toiselta puolelta tallia korin alle odottamaan sitä hetkeä, kun korin voisi laskea rungolle. Kun olimme työntäneet rungon korin alle, niin oli ihan "pakko" suunnitella vähän tota korin laskuoperaatiota. Eihän tota koria kaksi ihmistä saa kuitenkaan laskettua, painaahan se niin pirusti. No tietäähän sen, että kun kaksi insinööriä laitetaan samaan tilaan, niin jotainhan on ihan pakko tapahtua, tuhon laajuus on yleensä suuri kun insinöörit rupeaa soveltamaan.

No joka tapauksessa, katseltiin sitä hommaa ja appi tuumas, "että jos tota etummaista pukkia siirtäisi hieman kohti perää, niin siilloinhan kori olisi lähellä tasapainotilaa, jolloin sitä varmaan jaksaisi nostaa tuolta takapäästä". No just, ei muuta kun kokeilemaan. Nostettiin kahteen mieheen koria etupäästä ja samalla siirrettiin sitä etupään pukkia kohti perää. Sitten kokeiltiin nostaa koria takapäästä ja nousihan se, ihan yhden miehen voimin vielä.

1243702897_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Runko rullattu korin alle mahdollisimman lähelle oikeaa kohtaa.

Ok, pakko siis laittaa rungon ja korin väliset puslat paikoilleen, puslasarjassa oli selkeät ohjeet, puslien asentamiselle, sarjassa on kolmea eri tyyppiä puslia. Ohjeen mukaisesti puslat aseteltiin runkoon oikeille kohdille. Tässäkin kohtaa puslat on Energy Suspensionin uretaaniset, täytyyhän jäykkyyttä olla tässäkin välissä. Tässä vaiheessa vaimon ja anopin kanssa tallissa pyörinyt Ukko piti evakuoida turvaan. Eihän sitä pikku Ukkoa voi päästää lähellekkään koria kun sitä ruvetaan liikuttamaan. Eipä mitä, Ukkohan otti hirveät kilarit kun se ei pääse ollenkaan osallistumaan. Tästä sen näkee, vuoden vanha remonttimies on selkeästi tosi autoharrastaja, pakko olisi päästä mukaan kaikkiin toimenpiteisiin.

1243702946_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Puslat asennettuna paikoilleen, ei muuta kun kori alas!

Nythän meitä ei pidätellyt enään mikään, perää nostettiin hieman, jotta korin peräpäähän saatiin väliaikaiset tuet sitä varten, että takapään pukin voi purkaa alta pois. Kun pukki oli purettu, asettelin puuparrun poikittain rungon päälle, jotta korin voisi pudottaa sen varaan takapään osalta. Sitten vaan laskettiin korin ahteri sen parrun varaan. Etupää oli vielä tässä vaiheessa pukin varassa.

1243702985_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Parru rungon ja korin väliin, näin menetellen on helpompaa siirtää tarvittaessa koria kohdilleen.

1243703036_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Takapää lepää parrun päällä, etupään pukki pitää vielä poistaa ja kori laskea.

1243703088_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Muutama vaivainen sentti ilmaa korin ja rungon välillä. Kohta koppa lepää paikoillaan!

Seuraavaksi nostettiin hieman etupäätä, jotta sen etupäänpukin sai hivutettua alta pois. Tämän jälkeen laskettiin kori rungon päälle. Kori oli noin 5cm. liian takana, joten päätettiin laittaa etupäähänkin puuparru korin ja rungon väliin, koria täytyy siirtää eteenpäin ja puun päällä se liukuu varmasti paremmin kuin puslien päällä. Tässä vaiheessa rupesi kello olemaan sen verran paljon, että päätettiin jatkaa korin asentamista toisena päivänä.

1243703135_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Siinä se kori lepää parrujen varassa, kori on ehkä vähän liian korkealla vielä?

Seuraavaksi siirrän korin oikealle kohdalle runkoon nähden ja asetan puslien sisälle holkit ja puslien päälle prikat. Tämän jälkeen pudotan korin paikoilleen ja vedän pultit kiinni. Sitten voisi ruveta miettimään joko maalausta tai tekniikan laittamista paikoilleen. Toi työjärjestys taitaa riippua aikapaljon siitä, haluaako maalari maalata korin kokonaisena vai osissa, jos maalaus menee osissa, niin tekniikkaa ei tartte vielä runnoa paikoilleen.
No katellaan tota sitten kun koppa lepää rungolla ja kaikki muut pikku hommat on tehty alta pois. Pikku hiljaa tää vaan rupeaa näyttämään taas autolta, eikä kasalta sekalaisia osia. Epäilijät huomio, tää tulee vielä kasaan!