Tämä nyt kai on jonkin sortin virstanpylväs ja tätä hetkeä olen itse odottanut jo kuukausia. Periaatteessa runko on nyt rullaavassa kunnossa!

Päätimme Ukon kanssa lähteä tallille kasaamaan takajarrut ja asentamaan taka-akseli paikoilleen. Ukko keikkuu selässä ja komentaa isää toimimaan ripeämmin, välillä Ukko rapsuttelee selkää, mikäs sen mukavampaa kun kasata autoa yhdessä, vaikka Ukko onkin pieni, niin kyllä autotalli ja auton laitto tuntuu kiinnostavan.
Aluksi asensimme uudet jarrujen työsylinterit akselille ja seuraavaksi niputimme uudet jarruhihnat ja jouset. Olin ostanut jo kuukausia sitten takajarrujen osat. Eli uusiksi meni jarruhihnat, työsylinterit ja jouset. Olisihan se mukava pistää kaikki jarrujen osat uusiksi, mutta eipä siitä olisi kuin kosmeettista hyötyä, maalillahan siitäkin selviäisi jos vaan kiinnostaisi. Onneksi muuten on toi korjauskäsikirja, eihän noita jarrujakaan muuten osaisi kasata, kun siellä on niitä nippeleitä vaikka kuinka ja paljon ja osat on irroitettu kuukausia sitten.

1241888555_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Uusia jarrujen osia, muutama laatikollinen.

1241888611_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Jarrut kasattuna ja vetarikin jo paikoillaan.

Kun jarrut oli kasattu, niin vuorossa oli vetoakselien paikoilleen laittaminen. Jarrut kannattaa kasata ennen kun pistää vetarit paikalleen, eipä niitä työsylintereitäkään olisi paikoilleen saanut jos vetarit olisi olleet paikoillaan. Ensin vetarit työnnetään paikoilleen, täytyy varoa stefaa, ettei se hajoa vetareita asennettaessa. Kun vetarit on paikoillaan laitetaan C-klipsit vetareiden päihin ja vedetään vetarit niin ulos, että klipsit ei pääse putoamaan. Viimeiseksi pistetään paikoilleen perän keskiakseli ja lukitusruuvi. Eipä tässä nyt mitään ihmeellistä ole, eikä varmaan mitään outoa kenellekkään, mutta tulipahan kirjoitettua tämäkin vaihe ylös.

1241888672_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Vetarit paikoillaan, C-klipsit päissä oleviin uriin ja avot, homma etenee.

1241888717_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Viimeisenä sujautetaan akseli paikoilleen ja lukitusruuvi kiinni.

Kun taka-akseli oli kasassa, jarruineen ja vetareineen, kaappasin akselin syliin ja kannoin sen rungon luokse. Meinasihan se vähän painaa kun selässä keikkuu 10 kiloinen Ukko ja sylissä taka-akseli. Eipä se tietenkään vahvalla paljon tunnu, mutta joku kynäniska olisi varmaan taipunut taakan alla.Silmänisku
Kun akseli oli kohdillaan runkoon nähden asettelin yläpuoliset tukivarret ensin paikoilleen. Kun tukivarret oli kohdillaan, naputtelin pultit reikiinsä. Seuraavaksi laittelin alapuoliset tukivarret, tässä vaiheessa piti laittaa vielä yhdet uretaani rinkulat tukivarren ja akselin väliin. Tämä vähentää ilmeisesti sivuttaisliikkeen mahdollisuutta, eli kaarrekäyttäytyminen paranaa hieman. Kun tukivarret oli paikoillaan laitoin jouset paikoilleen, puslasarjassa oli jopa jousen yläpäähän uretaaninen pusla.

1241888773_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Selkää säästäen nostin akselin tunkilla pölkkyjen varaan, sopivalle korkeudelle jotta tukivarret saa kiinni.

1241888830_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Ylätukivarret paikoillaan ja pultit kohdillaan.

1241888889_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Alatukivarsiin piti laittaa uretaaniprikat ennen tukivarren asentamista.

Kun taka-akseli oli paikoillaan rupesi työkaverini reppuselässä osoittamaan kyllästymisen merkkejä, joten iskarit jäi vielä kiinnittämättä ja tukivarsien pultit kiristämättä. Sen verran halusin kuitenkin varmistella mielessä ollutta epäilystä takarenkaiden sopivuudesta, onhan ne kuitenkin 275mm. leveät. Ei muuta kun kokeilemaan rengasta paikoilleen. Aikaisemmin suorittamani mittaukset ja vertailut vanhoihin vanteisiin olivat antaneet jo osviittaa siitä, että renkaat eivät ottaisi ainakaan rungon puolelta kiinni. Eikä ottaneetkaan, nyt sitten odotellaan sitä hetkeä kun kori on nostettu paikoilleen. Sitten selviää sekin, että mahtuuko renkaat myös pyöränaukkoon pyörimään, eikä ota rengas lokasuojaan kiinni.

1241888944_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Takanakki paikoillaan ja tässä vaiheessa se sopii ainakin pyörimään hyvin.

1241888997_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Rungon ja renkaan väliin jäi noin 2,5 cm tilaa, riittävästi siis.

Seuraavaksi pitää laittaa pultit kiinni ja jarruputket yms. kilkkeet. Sitten voisi kai ruveta harkitsemaan korin laskemista rungolle, kunhan muutama pikku juttu on hoidettu alustan kohdalta kuntoon, kuten bensatankin maalaus yms.