Ajattelin kirjoittaa pakoputkiston rakentamisesta ja asentamisesta ihan Hollywood tyyliin, kahdessa osassa. Alkujaan mielessä oli, että putkiston asentaa päivässä, mutta eipä onnistukkaan. Ei ainakaan tältä suharilta. Tilasin putkiston Marteliukselta jo noin vuosi sitten, nyt avasin paketin ihan ensimmäistä kertaa ja tutustuin osiin. Putkisto tuli 12 osassa, eli jonkun asteinen palapeli on siis kyseessä. Näyttää siltä, että paketista puuttuu laipat, jolla putkiston saa kiinni kollektoriin, täytyypä tiedustella asiaa maanantaina.

Ihan alkuun purin siis osat lattialle ja ihmettelin sitä, että miten putkisto muotoutuu. Seuraavaksi möngin auton alle ja mallailin putkistoa omalle paikalleen. Jo tässä vaiheessa kävi ilmi, että omaa mieltä tyydyttävää ratkaisua osista ei saa aikaiseksi. Putket on ilmeisesti tarkoitettu kulkemaan suoraan lattian alitse ja loppupäät tulee auton perän molemmilta puolilta ulos. Itse haluan putket vierekkäin, lähemmäksi perän keskiosaa, eli muutoksia pitää tehdä.

Jos putkiston haluaa menevän nätisti auton alla, ei sitä pidä missään nimessä asentaa lattian alle, maavara pienenee heti noin 10 senttiä, aika paljon mun mielestä.
Rupesin siis suunnittelemaan putkea uudestaan, ajatuksena vetää putket kardaanin vieressä. Tällöin putket saa nostettua kardaanitunneliin osittain, eikä lattian alitse tartte putkia vetää. Matalin kohta putkistossa on tällöin lootan tukipalkin alitus, eikä siinäkään ole mitään hirveätä "roikotusta", kuten siinä sinisen El Camalan ammattilaisen tekemässä putkistossa, voi vittu mitä spedejä sitä länsi-suomessa asuukaan.

Olen itse tehnyt aikanaan putket kahteen kertaan aikaisempaan Caminoon ja silloin tein toiset putket siten, että aloitin kasaamisen moottorin päästä ja toisella kerralla aloitin takapäästä. Monet sanoo, että on helpompi kasata putket siten, että aloittaa takapäästä, itse en juurikaan havainnut eroa kummassakaan tavassa. Ainoa ero oli oikeastaan siinä, kuinka hyvin sai putken loppupäät asennettua nätisti toisiinsa ja korin linjoihin nähden.
Nyt tulee muokattua putkia niin paljon, että aloitin hommat käytännössä keskeltä putkistoa ja apparin puoli tuli tehtyä ensin. Asettelin ihan alkuun äänenvaimentimen omasta mielestä hyvälle kohdalle ja rupesin sitten mallaamaan putkistoa kohti moottoria. Tuin suunnittelu ja kasausvaiheessa putkistoa alta päin lankun pätkillä ja nippusiteitä käytin myös, niillä ripustin putkistoa muutamasta kohdasta.

Putkia joutui silpomaan isolla kädellä. Putkiin joutui tekemään viiltoja, jolloin niitä sai taivutettua haluttuun suuntaan ja lisäksi putkia joutui jatkamaan useastakin kohdasta, jotta lopputulos olisi sitä, mitä lähdin hakemaan. Merkkasin auton alla tussilla viiltojen kohdat, jotta olisi helpompi sahata rälläkällä oikean suuntainen ja kokoinen viilto. Viiltoihin, joita on täytynyt avata, täytyy myöhemmin sahata sopivat viipaleet täytteeksi, kunhan putkisto on ensin kasattu oikean malliseksi. Samalla hitsaan saumat umpeen ja jätän vain yhden aukaistavan sauman äänenvaimentimen luota, klemmareilla kasattavaksi.

1249062388_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Kun laipat kerran puuttuu, niin piti improvisoida putkiston alkupää kiinni kollektoriin. Nippusiteet on kyllä näppäriä.

1249062558_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Alkuun asettelin äänenvaimentimen omasta mielestä hyvälle kohdalle auton alle ja tuin rakennelmaa lankun pätkillä.

1249062631_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Merkkasin auton alla sahattavat kohdat tussilla, näin säästyy monelta turhalta sahaukselta, ehkä.

1249063166_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Kun viillot oli sahattu, taivutin putkea auton alla siten, että lopputulos tyydytti omaa silmää.

1249062702_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Putkisto tulee kulkemaan kardaanin vieressä, siis osittain kardaanitunnelissakin.

1249063116_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Kun vasen puoli oli valmis, oli helppo tehdä toinen puoli peilikuvana mittojen mukaan.

1249062773_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Siellä ne putket luikertelee kardaanin vieressä, eipähän putket raavi maata vaikka autoa tulisikin laskettua lähemmäksi tonttia.

1249062934_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Sivultapäin huomaa hyvin, kuinka putket "katoavat" lattian taakse, ei roiku ei.

Kun olin saanut rakenneltua putkiston apparin puolelle, rupesin touhuamaan kuskin puolen putkistoa. Homma oli hieman helpompaa, kun toinen puoli oli jo kasattu muutamalla hitsauspisteellä. Siitä oli helppo mittailla putken paikat ja oikeat kohdat osalle viilloista yms. Loppujen lopuksi jäi vielä tekemättä taka-akselin takapuolelle menevä putken osa, mutta täytyyhän sitä olla toisellekkin päivälle jotain tekemistä.
Kun olen saanut "heftattua" molemmat putket kasaan, puran putket lattialle ja hitsaan saumat kiinni. Jos jaksaa kiinnostaa, niin myös hion saumat siistiksi, toisaalta sillä ei ole mitään väliä, onko saumat siistitty vai ei, täytyy nyt katsoa, mikä on fiilis silloin.

Seuraavaksi täytyy siis kasata putkisto loppuun ja hitsata saumat kiinni ja rakentaa jonkun tyyppiset ripustimet putkistolle. Eli hommaa on vielä tarinan kakkos osaankin, palataan astialle.