Täytyy vielä puuhailla tallissa ennen kun oikea käsi leikellään palasiksi. Sitten menee varmaan kuukausi, ettei voi tehdä mitään Orangelle.

Tossa joku aika sitten kävin mielenkiintoisia keskusteluja 10 bolt perän vahvistamisesta vastaamaan kasvavia voimavaroja, toivottavasti voimavarat on kasvaneet konehuoneen puolella. Sain paljon asiantuntevaa informaatiota ja taka-akselia vahvistavia toimenpiteitä rupesinkin sen pohjalta miettimään. Yksi helppo ja järkeen käyvä neuvo oli, että vedetään hitsipalkoa perän ja taka-akselin saumakohtaan, siihen, missä akseliputki menee perän "putken" sisälle. Vakiona kohta on hitsattu vain parilla pisteellä ulomman putken läpi. Tämä hitsaus vahvistaa kyseistä kohtaa ja tukevoittaa taka-akselin rakennetta tästä suhteellisen heikon oloisesta paikasta. Eikä maksa mitään. Täytyy vielä maalata hitsisaumat piiloon, ettei ruoste pääse makaamaan väkisin.

1250965612_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Saumakohtaan vetelin hitsisauman koko akselin ympäri, luulisi vahvistavan rakennetta.

Toinen neuvo olikin sitten hieman arvokkaampi ratkaisu. Vaihdetaan perän koppa alumiiniseen versioon, jossa on perän laakeripukkeja tukevat pultit. Niillä saadaan hieman lisää painetta laakeripukkien päälle. Tämä auttaa ainakin siihen, että laakeripaine säilyy paremmin ja lisätuki laakereille ei ole koskaan pahitteeksi. Onhan ne laakeripukit kuitenkin suhteellisen heikko kohta perämurikan kiinnitystä ajatellen.
Asentaminen oli helppoa mukana tulleiden ohjeiden avulla. Eipä siinä ollut muuta ihmeellistä, kun vaan muisti löysätä ne laakeripukkien tukipultit ennen kopan asentamista ja sitten kiristää pultit annettuun momenttiin. Eipä parane mennä rikkomaan osia liialla väkivallala.

1250446706_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Perän koppa tuli siis Summitilta ja mukana oli uudet kehäpultit sekä studit.

1250446763_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Kun koppa oli paikallaan ja pultit oikeassa momentissa, lisäsin viimeiseksi lukkoperäöljyt.

1250446807_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Viime silauksena hieman mustaa maalia tekstiin ja näin taka-akseli on hitusen kestävämpi.

Täytyy vielä puuhastella sen pakoputkiston kanssa, jospa sen saisi pian kasaan.