Nyt homma ei oikein etene. Hitsauslaite on appiukolla, joten putkistoa ei saa laitettua loppuun. Tämä taas estää etupään kasaamisen, pakosarjoihinkin pääsee paremmin käsiksi kun lokarit ja pellit on poissa tieltä. Lisäksi pitää maalata lokasuojien sivut oranssilla sekä konepeiton reuna samalla värillä. näin toimien maalarin ei moiseen hommaan tartte tuhlata aikaa, eikä mun turhaan rahaa. Kyseiset paikat ei näy oikeastaan ollenkaan, joten niissä välttää tämmöisen tunarin maalaukset oikeen hyvin.

Maalaamista ajatellen hommasin semmoisen halvan juhlateltan. Ajatuksena kasata teltta autotalliin pressun päälle ja hioa sekä maalata osia teltan sisällä. Näin saan eristettyä pölyn paremmiin, eikä koko pirun autotalli ole aina ihan pölyssä.
Sitten kun rupean maalaamaan, puhallan telttaan kuumaa ilmaa lämppärillä, telttaan tulee näin pieni ylipaine ja sopivasti lämmintä ilmaa. Luulisi pikku maalauksien onnistuvan teltassa suhteellisen hyvin. Täytyy vaan teipata sivut huolella, ettei roskia ja pölyä pääse turhaan teltan sisään

1250446865_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Teltta pystyyn ja osia maalaamaan.

Tässä kun on ollut hankalaa saada putkistoa valmiiksi ja muutenkin on kaikki hommat kiinni jostain toisesta hommasta, on ollut taas aikaa puuhastella pikku juttujen kimpussa. Esimerkiksi konepeiton sisäpuolelle tuli laitettua lämpöeristeet ja pakosarjat ajattelin kietoa thermo tec:llä.

1250446918_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Konepeitto eristetty kuumalta, näyttää jo ihan valmiilta osalta?

Tuli jo hommattua pari rullaa mustaa nauhaa, ihan kauppiaan ohjeen mukaan. Kun kyselin asiasta tossa muutama viikko sitten, sanoivat, että kaksi rullaa tuuman leveätä nauhaa riittää. Olin jo päässä laskeskellut, että yhteen pakosarjaan menee noin 15m. 2" nauhaa, mutta luotin ammattimiehen sanaan ja ostin siis pari rullaa tuuman leveätä nauhaa. Kun rupesin kietomaan sarjaa nauhalla, huomasin, että nyt menee homma päin sitä ihteään. Olin saanut vasta yhden primääriputken kiedottua, kun melkein rulla oli käytetty. Kyllä meinasi siinä vaiheessa ottaa kuulaan oikein kunnolla.
Täytyypä mennä sen toisen rullan kanssa Keravalle ja käydä aikaisempi keskustelu uudestaan. Kyllä ottaa päähän kun mun rahoja tuhlataan moiseen hölmöilyyn. Muutenkin tää varaosaputka on toiminut ihan luokattomasti. Pyysin aikanaan sähköpstilla tarjousta kaikista koneen osista, mitä tarvitsin. Ei vastausta. Kyselin myös pari kuukautta sitten syyläriä ja muita osia s-postilla, ei vastausta. Nyt tilasin muutaman osan taka-akseliin, lupasivat osat kolmessa viikossa. Hommassa meni 5 viikkoa ja mitään eivät vastanneet kun kyselin s-postilla, että missä kamat liikkuu. Kyllä ihmetyttää moinen toiminta, varmaan paljon bisnestä kun mun rahat ei meinaa kelvata vaikka kuinka yrittää tyrkyttää.

Lisäksi Orangen edistymistä hidastaa omat fyysiset vaivat. Oikean käden pikkusormesta meni kesäloman alussa, juhannuksen jälkeen, jänne poikki. Terveyskeskuksessa Muhamed niminen noitatohtori vaan soitti poskea, kun olin tullut sunnuntaina häiritsemään hänen rauhaansa sentin mittaisella pikku haavalla. Kun kyselin jänteen perään, kun sormi ei siis taipunut, ukko vaan paukutti noitarumpuaan ja sanoi "turhaan tulit pikku haavan takia, mutta kun täällä olet, laitetaan yksi tikki". Mites se jänne? Kaikki on kunnossa sanoi yöntimo. Homma selvä, ei muuta kun kesän viettoon.
Kun pikkusormi ei ruvennut toimimaan ja oikea käsi rupesi puutumaan olkapäähän asti, suuntasin yksityiselle lääkäriasemalle kyselemäämn käden vointia. Ohjasivat sitten sieltä erikoislääkärin juttusille, joka totesi heti, että oikean pikkusormen pitkäjänne on poikki ja se pitää leikata, lisäksi se pirun jänne on karannut tonne kämmenen kohdille, eli joku retkikunta pitää lähettää etsimään jänteen päätä.
Lisäksi se puutuminen johtuu jostain muusta, eli pitää mennä hermoratatutkimukseen. Tutkimuksessa selvisi, että oikean käden hermot on keskivahvasti puristuksessa rannekanavan kohdalta. Tästä seuraa se, että oikean käden puristusvoima on ihan olematon, hienomotoriikka on hukassa ja koko käsi on ihan pirun kipeä ja puutuu koko ajan. Tän voi onneksi leikata kuntoon, mutta jonot kunnallisessa on luokkaa 4-6 kuukautta ja yksityisellä maksaa tuhansi eeroja. Onneksi ton jänneleikkauksen pitäisi mennä tapaturmavakuutuksen piikkiin, joten samalla hoidettava hermoleikkaus maksanee alle 2 tonnia, aika paljon sekin. Sillä rahalla jo melkein maalaa Orangen uuteen loistoonsa.

Tää käsi homma on vaikeuttanut autojuttuja kun kaikki hommat, missä käsitellään pieniä tykaluja yms. puuduttaa heti kättä ihan tosissaan. Täytyy kuitenkin yrittää touhuta edes jotain. Työn alla siis putkisto, lisäksi täytyy vahvistaa taka-akselia ja perää sekä hioa ja maalata noita peltejä. Täytyy vaan yrittää touhuta jotain pientä, kaikki se on eteenpäin.
Että tällainen pikku avautuminen tähän väliin, katotaan miten tää homma etenee kun on tota händikäppiä.