Heipat vaan El Orange Camalan tallilta!

Sain viikko sitten oikeasta kädestä ne kuminauhavedot pois ja samalla kirurgi antoi luvan käyttää kättä normaalisti, kivun rajoissa tietenkin. Ainoa rajoite tuli kantamiselle ja muillekkin hommille, missä oikeaan käteen tulee vetoa. Ei siis mennä salille ja laiteta 200kg. tankoon ja ruveta vetämään maasta. Muuten siis kättä saa käyttää normaalisti.
Pikkusormi on edelleen jäykkä ja siinä on ojentumis sekä koukistumisvajautta. Oikeastaan koko oikeassa kädessä on samat vajaatoiminnat. Eli sormijumppaa tiedossa kuukausia, mutta ainakin saa touhuta jotain himassa, eikä tartte vaan maatua sohvalla.


Arvet paranee ja käsi rupeaa näyttämään ihan ihmisen raajalta.

No kun kerran kirurgi sanoi että voi ruveta käyttämään kättä normaaliin tapaan, niin suuntasin sitten lauantaina tallille. Jotain teki mieli tehdä, vaikka sitten siivota tai jotain. Aikani tallila pyörittyäni katselin sitä pakoputkistoa ja ajattelin "vähän katsella", että miten sen saisi tehtyä loppuun ja riittävän hyvin.
Jäi silloin ennen leikausta kaihertamaan se putkiston loppupää, varsinkin taka-akselin ylityksen kohta. Olin silpunnut putket varmaan kymmeneen osaan, eikä ne silti menneet kuten halusin. Tilasin uudet ylitykset ja meinasin tehdä ne uudestaan samaan tyyliin kun ensimmäinen versio. Nyt kun konttasin auton alla mieleen tuli ajatus siitä, että ne ylitykset voisi kuitenkin vetää sitä reittiä jonka putkiston valmistaja oli ajatellut, eli jousen ja ylätukivarren välistä.
No, ainahan sitä voi pikkasen mallata auton alla putkistoa, vaikka ei sitten mitään muuta tekisikään. Täytyyhän sitä kuitenkin varoa kättä vähän. Ylitys näyttäisi asettuvan aika pienellä vaivalla kohdilleen, vähän lyhentämistä ja muutama uusi mutka, sillä homman pitäisi luonnistua.

No tietenkin tässä vaiheessa se pieni piru pääsi irti, eihän se putkiston loppupääkään täydellisesti istunut. Voisikohan sille tehdä jotain? Ainakin ihan loppupään putket voisi laittaa kulkemaan lähempänä bensatankkia. Putket voisi laittaa millilleen suoraan ja keskittää putket auton keskilinjalle. Tässä vaiheessahan oli jo selvää, että ei jäisi lauantai päivä pelkän siivouksen varaan, kädet vaatii päästä töihin. Rakentelin takapäähän puusta semmoisen telineen jonka varaan putkien loppupäät saisi ripustettua, just sopivalle etäisyydelle bensatankista. Samalla putket saa asennettua just oikealle etäisyydelle toisistaan kun sahasin lankusta putkien väliin sopivan mittaisen palan. Lankun pätkä on siis saman mittainen kun putken päiden etäisyys toisistaan. Sitten kun vielä keskitin lankun just keskelle autoa, oli putkiston loppupää millilleen siinä, mihin sen halusin. Tältä osin parempaan ei vaan enään pysty tämä rakentaja.

Kun vielä putkiston etupääkin oli jo mittailtu kohdilleen, ei tarttenut kun rakentaa putikien väliin se taka-akselin ylitys, sehän olikin sitten suhteellisen helppoa kun putkisto oli muuten määritetty kohdilleen. En kuitenkaan viitsinyt hirveästi rasittaa eilen kättä, joten jatkoin hommaa tänään. Hitsailin akselinylityksen saumojen osalta heftiin ja testasin putkiston istuvuuden. Kyllä toimii, näyttää jo tässä vaiheessa ihan pirun siistiltä. Enää pitää vetää kaikki loput saumat umpeen ja hioa saumat tasaiseksi. Sen jälkeen pitäisi putkiston olla lopullisesti kasassa.


Kasasin puusta kannattimet putkiston loppupäälle. Tällä viritelmällä putket saa just sopivalle korkeudelle.


Putkien väliin sahattiin sopiva palikka jonka avulla putkien etäisyys toisistaan pysyy sopivana ja samaa palikkaa apuna käyttäen sai keskitettyä koko komeuden auton runkoon nähden.


Eipä tullut turhia saumoja tähän pätkään putkistoa, tohon alkupäähän piti tehdä semmoinen ylimääräinen 60° kulma.

Jospa sitä saisi tän ikuisuusprojektin, eli putkiston pikku hiljaa kasaan. En kyllä aio käyttää putkiston kanssa kun yhden päivän, nyt jo mennyt kymmeniä tunteja yhden putkiston rakentamiseen. Ihan oikeesti, ei kai tää nyt niin vaikeeta voi olla?