Kun kerran olin päässyt viikko sitten kemikaalien makuun, niin pitihän sitä Nitromors-hyytelöä käydä hakemassa 5 litraa lisää, jotta koko auton saa tarvittaessa stripattua pellille. Hyytelö on sinetöinyt viimeistän nyt maalipinnan kohtalon, eli uusi maali tulee Orangen pintaan, mutta mistä löytyisi hyvä ja kohtuuhintainen maalari?

Tässä nyt on yksi pikku mutta, eli kannattaako oikeasti vetää kaikki maali pois vai stripata vaan pintamaali irti? Tota hyytelöä kun levittelee, niin eka kerros kemikaalia poistaa ison osan oranssista pintamaalista, päälle joutuu sitten levittämään toisen kerroksen hyytelöä. Toinen kerros irrottaakin sitten myös vanhan punaisen ja alkuperäisen viininpunaisen maalin. Jäljelle jää vielä harmaa pohjamaali ja pakkelit niihin kohtiin, joihin sitä on laitettu punaista pintaa tehtäessä.
Jos sen harmaan pohjamaalin voi jättää, niin maalinpoisto on ihan siedettävä duuni, muuten joutuu hiomaan viimeisen pohjamaalikerroksen koneellisesti ja tämä tarkoittaa jo ihan oikeata hikoilemista homman loppuun saattamiseksi. Jos tilanne eskaloituu hiomisasteelle, niin sitten täytyy hommata koppa kaljaa tallille ja kutsua kaverit hommiin, tervetuloa!

Tänään siis levittelin hyytelöä toisen lokasuojan ja konepeiton päälle. Toi hyytelö on kyllä todella näppärää ainetta, sihinä vaan kuuluu kun maali rupeaa irtoamaan pellistä. Peltien reunat, jotka siis maalataan oranssilla, hioin vielä koneellisesti, jottei jo mustaksi maalatut alueetkin kupli irti. Tarkoitus olisi käistellä vielä ovet ja ilmeisesti ensiviikonloppuna maalaan konepellin, lokasuojan ja ovien reunat pullosprayllä. maalaamisen jälkeen sitä pääseekin kasaamaan keulan pellit paikoilleen.


Pelti käsitelty Nitromors:lla ja pakkelipaikat jätetty kokonaan koskematta, maalari saa hoitaa noi paikat kuntoon.


Konepellin maali kiiltää tyylikkäästi, eli hyytelöt pintaan ja vanha maali pois!


Pari minuuttia sihinää ja ei muuta kun maalia kaapimaan lastalla ämpäriin, hauskaa hommaa.


Tälle tasolle pellit saa pelkällä hyytelöllä, tästä eteenpäin se olisi sitten mekaanista hiomista, onko pakko?

Kun olin saanut pellit putsattua pintamaalista, ajattelin tehdä jotain muutakin pientä autolle. Auton takapäähän oli asettunut HD-jousien ansiosta ihan liian korkealle. Ehkä tämmöinen ajoasento olisi ollut tavoittelemisen arvoinen joskus 80-luvulla, mutta ehkä tällä vuosituhannella toi matala stanssi on siistimpi. Eli ei muuta kun auton alle ja jousia irroittamaan. Onneksi olin hommannut semmoiset halpis jousenpuristimet joskus aikanaan, nehän melkein kesti tän jousikeikan, kierteet korkkasi kevyesti vaikka öljyä oli kierteissä mukana. Jospa työkalut kestäisi kuitenkin tän homman loppuun asti kunnialla, ettei uusia tarttis käydä hakemassa. Sain jouset irti.
Ennen jousien irroitusta olin mittaillut, että noin 90mm. pudotus olisi hyvä. Tällöin renkaat ei vielä mene pyöränaukkoihin piiloon, vaan pyöränaukon ja renkaan väliin jää noin 15mm. rakoa. Näytti mun silmään sopivalta korkeudelta perälle. Nyt vaan kiikutan jouset Vallilan Takomoon. Kaverit lupasivat painaa jousia kasaan ja hinta on mun mielestä kohtuullinen.


HD-jouset valmiina lyhennettäväksi, vakioon verrattuna yksi kierros enemmän ja materiaalivahvuus noin 40% paksumpi.

Irroittelin vielä kattoluukun ja takaluukunkin. Takaluukun kohtalo tulee ilmeisesti olemaan seuraavanlainen, eli rekisterikilven aukko tullaan ehkä hitsaamaan umpeen, olisi aika siisti toi luukku jos se olisi ihan sileä. Sittenpä seuraa pikku probleemi kilven suhteen, mihin se kiinnitetään siististi ja minkälainen valo kilvelle. Asia vaatii vielä pikku tutkiskelua ja tuumaamista. Jotenkin kyllä kiehtoo toi luukun hitsaaminen kliiniksi kokonaisuudeksi?
Joka tapauksessa takaluukku stripataan ja tarvittaessa hiotaan sekä valmistellaan muutenkin maalausta varten.


Takaluukku nostettu alttarille, mitenhän tää etenee tästä?

Tästä se homma taas jatkuu!