No hip hei, tulihan se putkisto valmiiksi kun oikeen jaksaa panostaa, sekä aikaa, että vaivaa. Eihän tässä jäänytkään paljoa tekemättä viime viikonlopulta joten tänään uhrasin muutaman tunnin ton putkiston viimeistelyyn. Eli vetelin kaikki saumat kiinni ja taiteilin yhden uuden ja tiukan mutkan takaosan putkistoon, heti äänenvaimentimen jälkeen. Tässä kohtaa putkisto nousee taka-akselin päälle ja ylitystä piti hieman muokata jotta röörit kulkee nätisti. Ongelman muodosti oikeastaan se seikka, että alkujaan loppupää putkistoa päättyy takakulmiin ja nyt lähelle auton keskilinjaa, siis putkiston valmistajan mielestä ainakin.

Kun putkiston saumat oli hitsattu valmiiksi, kokeilin vielä putkien sopivuutta auton alle. Hyvin sopivat, joten kaikki saumat voitiin hioa siistiksi rälläkällä. Kuten jo aiemmin mainittu, turhaa homaa periaatteessa kun jäävät auton alle piiloon, mutta kun kova viimeistelyn halu on, niin tässä sitten tulos. Aikaa on mennyt ja tulostakin tullut.


Putkisto asennettuna paikoilleen, viimeisen kerran ennen viimeistelytöitä.


Akselin ylitys on nyt sopiva, mutta jos ja kun autoa lasketaan, niin putkia pitää luultavasti nostaa akselin kohdalta.


Toleranssit on pienet ja tässä vaiheessa en virheita enkä kompromisseja hyväksynyt itseltäni.

Kun saumat oli käyty läpi, vetelin lämpömaalin putken pintaan. Ihan loppuosan, eli ton "paksumman" osan jätin maalaamatta ja ainoastaan kävin nailonlaikalla pinnat läpi, jotta kaikki naarmut ja muut sotkut sai pois. Samalla pinta tuli hieman elävämmän näköiseksi.
Noi hyvät heavy duty takajouset täytyy ehkä vaihtaa pienempiin, eli semmoisiin, joissa jousen halkaisija on pienempi. Nyt putkelle on todella vähän tilaa jousen ja ylätukivarren välissä. Muistaakseni joku vanha dieselmersun etujousi oli sopiva, kun vaan vähän lyhentää sitä.


Vaimentimen jälkeen piti putkisto saada kääntymään tiukasti, jotta akselinylitys olisi onnistunut nätisti.


Vaikka hitsisauma olikin alkujaan rumaa, niin rälläkän laulu kaunistaa osan kuin osan.


Saumaa saumaa...


Ja viimeisteltyä saumaa.


Onhan toi viimeistelty putki siistimpi ja onhan kuitenkin kulutetun ajan arvoista touhua, onhan?

Nyt kun toi putkisto on valmis, ainakin toistaiseksi, niin voikin siirtyä muihin hommiin. Oliskohan seuraavaksi aika laittaa etupään pellit kuntoon, eli piiloon jäävät pinnat maalataan korin väriin ja asennetaan pellit paikoilleen. Tämä siksi, että saisin pikkuhiljaa sähköt kuntoon ja pääsisi kääntämään avaimesta. Arvatkaa vaan, että jännittääkö se avaimen kääntö hieman?