Ihan alkuun, eli jo viikonloppuna, hitsailin lavan reunoissa olleet reiät umpeen. Takalasin suojasin kipinöiden varalta, ei ole kivaa jos takalasi on täynnä pieniä kraatereita. Näkyvyyskin kärsisi hieman. Hitsaaminenhan oli ihan hyvä idea, mutta yksi pikku perusasia unohtui kun suojasin autoa.
Komentosillan lattialle jäi palanen suojauspaperia, jota olin käyttänyt kun suojasin valmista maalipintaa maalinpoiston yhteydessä. No tietenkin sinne lattialle lensi kipinä ja sytytti sen paperin palamaan. Huomasin asian melkein heti kun savua rupesi olemaan normii hitsaushommaa enemmän tallissa. Mitään vakavaa ei onneksi sattunut, mutta olisihan se lattian bitumi voinut syttyä ja samalla koko auto.

Kun hitsaushomma oli lavan osalta valmis, niin ajattelin samalla hitsata pakoputkistoon yhden kannakkeen lisää, taka-akselin takapuolelle. Tätä ennen putkisto oli tuettu pakosarjan lisäksi äänenvaimentimen kohdalta lattiaan ja ihan loppupäästä takapuskuriin. Putkisto painaa kuitenkin jonkin verran, niin ajattelin lisätuen olevan ihan perusteltua. Täytyy vielä sivellä maalia hitsisaumoihin ja tukiputkeen.


Lavan reunalla olevat reiät hitsattuna, seuraavaksi hionta.


Kaikkiaan reikiä oli varmaan 50 kappaletta ympäri lavaa.


Putkiston kannattimet hitsattuna ja kiinnitettynä tukevasti auton alle.

Tänään valmistelin kotona maalattavat osat siihen kuntoon, että huomenna pitäisi päästä maalaamaan peltiosat pintaväriin. Kävin ostamassa oranssia maalia, kovetetta ja ohennetta Strirwelliltä. Päätin suorittaa maalamisen ruiskulla, vaikka olin hommannut jo aikaisemmin useamman pullon maalia. Tuumasin, että pullolla kun maalaa, niin maalikerros tahtoo jäädä turhan ohueksi ja valumia tulee helposti. Kokeillaan siis ruiskuttamista tallissa olevassa telttaviritelmässä.
Hioin kaiken irtoavan maalin teltassa pois, eipähän koko talli ole hiontapölyssä. Lokasuojat olin hionut jo kesällä, joten tänään piti hioa vaan ovet, tai siis ovien reunat. Pirunmoinen pöly oli teltassa ja suojista huolimatta nokasta on tullut punasta räkää koko illan. Kun olin saanut osat hiottua, siivosin teltasta pahimmat pölyt pois ja levittelin lattialle suojaksi huokoisen paperin, eipähän nouse pölyä niin paljon lattialtakaan. Teltan takaseinälle nostin myös huokoista paperia, maalipöly varmaan tarttuu paremmin paperiin, eikä "kimpoa" teltan muovisesta seinästä niin herkästi?

Huomenna siis vuorossa maalaaminen, homma alkaa lokasuojien ja ovien suojaamisella. Siinä on hommaa aika paljon kun ei viittis sotkea jo kertaalleen pintamaalattuja lokasuojien sisäpuolia, eikä myöskään ovien sisällä olevia laseja yms. Kun suojaaminen on valmis, maalaan ensin lokasuojien päädyt. Kun loksut on maalattu, niin maalauksen laatu määrittää sen, maalaanko oveien reunat ympäriinsä, vai ainoastaan ne päädyt, joissa on saranat. Joka tapauksessa seuraavana on sitten vuorossa loksut ja ovet, tai ainakin pieni osa niistä. Saa nähdä mitä tästäkin tulee. Ovien reunoihin levittelin vielä uudet tiivistemassat, vanhat kun oli jo väsyneet ja osa irtosi hiontavaiheessa.


Ovet hiottu, maalausta silmällä pitäen.


Tiivistemassaa oven reunoihin.


Massan viimeistely suoritettu paskaisella sormella, jota on välillä kostutettu syljellä. Toimii joka kerta!

Että näin, katotaan mitä tästä(kin) vielä tulee.