Kuten otsikkokin lupaa, niin maalinpoistopuuhastelu jatkui tänäkin viikonloppuna. Mitään työskentelymaratoonia en tallilla järjestänyt viikonlopun aikana, vaan kävin touhuamassa molempina päivinä muutaman tunnin kerrallaan. Sen verran tylsää hommaa tää maalinpoisto on, että ei siitä viittsi mitään urakkaa itteleen ottaa.

Sunnuntai alkoi kuitenkin takapään jousien asentamisella. Hain perjantaina jouset Vallilan takomosta ja sovittelin jouset paikalleen. Tällä hetkellä näyttää siltä, että perä on vieläkin noin 3-5 senttiä liian korkealla. Saa nyt nähdä mille tasolle perä asettuu kun auton laskee lattialle ja kaikki pellit ja ovet ym. on paikoillaan. Jos näyttää siltä, että perä ei laske tarpeeksi, niin sitten pitää vaihtaa vakiojouset paikoilleen ja lyhentää niitä tarvittaessa Vallilan takomon toimesta. Noita HD jousia ei voi lyhentää enää yhtään, muuten on vaarana, että jouset saattaa tipahtaa paikoiltaan, nytkin olivat jo pari senttiä lyhyet, eli asentaminen onnistui ilman puristimia.


Lyhyemmäksi taotut takajouset paikoillaan, vieläkin perä heiluu liian korkealla, ehkä?

No sitten siihen maalinpoistourakkaan. Sunnuntaina otin aluksi lavan reunat työn alle. Levittelin sitä Nitromorsia kolme / neljä kerrosta ja sainkin kaikki kolme pintamaalikerrosta irti, ainakin suurimmalta osin. Edelleen pitää jatkaa maalinpoistoa myös mekaanisesti, jotta kaikki vanha maali, poislukien pohjamaali, saadaan pois. Luulisin, että näin toimien myös maalarin on hyvä tehdä omat taikansa. Täytyy kyllä sanoa, että tiukassa maali on ja sen irroittamiseksi pitää tehdä oikeasti töitäkin. Ei ihme, että operaatio maksaisi maalarin tekemänä satoja, ellei jopa tuhansia eeroja.
Tässä hommassa sunnuntai menikin iloisesti. Lopulta olin ihan tyytyväinen lopputulemaan. Lavan reunoilla on kylläkin jotain 30 pientä reikää, ilmeisesti turvakaariin yms, systeemeihin liittyviä. Täytyy hitsailla reiät umpeen jossain välissä ja sitten tietenkin hioa knöölit pois.


Tästä se homma lähtee, pieni alue kerrallaan.


Hyvin toi pohjamaali on kyllä kiinni, ei lähde kemikaaleilla irti, onneksi? Reiät sivuissa ja päädyssä pitää hitsata umpeen jossain välissä.


Lava alkaa olemaan hyvällä mallilla, täytyy vielä käydä pinnat läpi mekaanisestikkin.

Kun lava oli hyvällä mallilla, siirryini katon kimppuun. Ihan samat meiningit senkin osalta, useampi kerros kemikaalia ja suurin osa maalista on poissa. Pikkasen kalvaa mieltä noi vesikourujen listat ja tuulilasin listat. Ei muuten, mutta ne pitäis irrottaa maalinpoistoa ja maalausta varten, mutta kun en tiedä miten ne lähtee nätisti ja ehjänä irti, kuka voisi neuvoa?
Kun kattoa oli käsitelty, niin sitten siirryinkin oikean kyljen kimppuun. Tässä olikin mielenkiintoinen seikka helmassa, eli ruostekohdat. Maalinpoiston jälkeen kun näkee ruostevaurion laajuuden kokonaisuudessaan. Maalinpoiston jälkeen voi myös tehdä suunnitelmia ruostevaurion korjauksen suhteen. Siinäpä onkin homma, jote en ole kokeillut, eli pintapeltien korjaaminen. Mullahan on jo homattuna korjauspalat helmaan, eli sen suhteen homma on hanskassa, mutta muuten työ on ihan uutta mulle. Tekiskö korjaukset puskusaumalla ja hitsaisi pelkät pisteet, vai pitkällä saumalla pelti kiinni? Vai veisikö korjauspalan kylkipokkauksen yli, pokkauksen pohjalle, jolloin pellit menisivät hieman päällekkäin? Vai annanko maalarin hoitaa myös peltihommat? Kuka kertoo, miten tulisi toimia?


Katon työstäminen alkuvaiheessa, mutta listat pitäisi sada irti, jotta homman voisi viedä päätökseen.


Kylki paljaana, pakkelit saa tässäkin tapauksessa jäädä paikoilleen. Onpahan montut maalarille helposti löydettävissä, ainakin osa.

Seuraavaksi jatketaan maalinpoistoa toisen kyljen, ovien ja oviaukkojen kohdalla. Kun olen saanut ovien reunat ja oviaukot maalittomiksi, rupeankin suihkimaan maalia noille pinnoille. Eli itse maalaan konepellin, etulokasuojien ja ovien reunat, paikat joita juuri muut eivät näe kuin minä.

Palataan taas asiaan kun homma etenee.