Jep jep, "maalari maalaa ja rahaa saa, viinaa ostaa ja oksentaa".

Jotenkin noi kuvitelmat maalaamisesta oli eri luokkaa kun todellisuus. Ajattelin vielä eilen, että suojaan pikaisesti osat ja sutasen ruiskulla oranssin maalin pintaan hienossa "maalauskopissani". Periaatteessa homma meni just näin, mutta jotenkin tuntuu, että ihan kaikki ei mennyt suunnitelman mukaan.
Olin ajatellut homman vievän muutaman tunnin, mutta eihän pari tuntia riittänyt mihinkään. Aamulla kävin laittamassa lämmöt halliin ja yhdentoista aikaan oli sopiva 22 astetta lämmintä. Eipä siis muuta kun suojaamaan lokasuojia. Ensin vetelin maalarinteippiä pitkin reunoja ja sitten peittelin paperilla loput kohdat. Ei paha rasti, mutta tunti ei riittänyt kahteen lokasuojaan. Kun osat oli suojattu, sekoittelin maaliin kovetteen ja ohensin sitä non 20%, suositus lienee luokkaa 5%, mutta kun maalikauppias kehotti ohentamaan reilummin.
Kun maali oli valmiina, suojasin pään pipolla ja naaman suojaimella. Tämän jälkeen siirryin "maalauskoppiin" ja rupesin suihkimaan maalia loksujen päätyihin, hieno juttu, maali peittää mukavasti ja valumiakaan ei näkynyt. No hetken päästä muutama valumakin jo ilmestyi, joten 20% ohennus oli ehkä liioittelua, tulihan se mukavasti ruiskusta, mutta tosiaan, hiukka "laihaa" maali oli.


Lokasuojat suojattuna, valmiina maalattavaksi.


Maalin sekoittaminen meneillään, eka satsi ohennettu 20%. Liurua tavaraa.



Lokasuojan päädyt maalattuna, kiiltää ihan mukavasti ja tyydyttävä laatu riittää tässä kohtaa.

Kun olin saanut loksut maalattua, annoin osien kuivahtaa hetken ennen siirtoa maalauskopista. Maalipinta oli ihan tyydyttävää, vaikkakaan ei ammattijälkeä. Tästä intoutuneena päätin maalata myös ovien reunat ympäriinsä.
Suojaaminen tapahtui kuten lokasuojien kohdalla, ainoa ongelma oli lukuisat reiät, joita ovissa on vaikka kuinka ja paljon. Oventiivisteen nastoille on kymmeniä reikiä, sitten vielä vesireiät ja muita reikiä pellit täynnä. Pieniin reikiin tungin korvatopsien pätkät, pumpulipää tukki reiän just hyvin. Isompiin reikiin laitoin teippiä ja paperia yms, ehkä lasit on pysyneet puhtaina. Jos eivät, niin pitää vaan putsata ne ohenteella myöhemmin. Kun osat oli valmiina maalattavaksi, sekoitin uuden satsin maalia, tällä kertaa ohensin 10%. Sitten kömmin taas telttaan maalaamaan. Kun olin saanut osat maalattua, huomasin, että koko hallissa leijui oranssi pöly, eihän se teltta ollut mikään tiivis ratkaisu, tietenkään.
Kun sinne pumppaa ilmaa maaliruiskulla, niin telttaanhan tulee tietty ylipainetta, joka puskee teltan nurkista ja muista koloista ulos.
Voi voi, sitä pirun oranssia pölyä on nyt joka paikassa. Heti kun huomasin tän ongelman, avasin isot ovet ja hip hei, pöly hävisi pihalle lämpimän ilman mukana. Olisi ollut kai viisasta pitää niitä ovia auki kun maalasin ja sitten vaan sulkenut ne kun maali olisi ruiskittu pintaan.
Kunhan maalipinta on kuivunut, niin käyn repimässä suojaukset pois, sitten näkee tuhojen laajuudet ja pääsee arvioimaan maalipinnan laatua kunnolla. Saapa nähdä mitä tuli tehtyä.

Oli muuten aika veikeän näköiset silmäripset urakan jälkeen, olivat oranssit ja niska myös. Vahinko vaan, että ei tullut kuvattua silmiä ennen pesua.


Korvatopseilla tukittuja reikiä, helppo ja siisti tapa suojata?


Teltta heti maalaamisen jälkeen, aika sankka pöly siellä on, saa nähdä mitä se tekee maalipinnalle!


Ei näistä osista vielä osaa sanoa mitään varmasti, onnistuivat tai sitten ei.

Jos maalaus oli onnistunut, kuten toivon, niin pääsee pikkuhiljaa kasaamaan keulan peltejä paikoilleen. Rupeaa sitten näyttämään El Orange taas autolta.