Nyt kun Orange on maalattavana, niin on hyvä varautua tulevaan auton kasaamiseen ja alkaa pistelemään sisutan osia kuntoon. Auton väriteemahan on hyvin yksinkertainen ja perinteinen, eli oranssia ja mustaa. Sama teema saa jatkua myös sisutan osalta.
Pääasiallisesti sisusta saa mustan yleisilmeen, ehkä jotain oransseja yksityiskohtia lisätään. Lattiamatto, katto, ovipahvit ja kaikki listat tulee pääosin mustaksi. Penkit tullaan joko vaihtamaan mustiksi erillis sporttipenkeiksi, tai sitten alkuperäinen sohvapenkki verhoillaan mustaksi ja käytetään oranssia tehosteen? Kojetaulu täytyy sitten kanssa käsitellä jotenkin, mitenkähän maali tarttuu vinyyliin? Kyselin penkkien verhoilua parilta alan ammattilaiselta ja sain jo yhden tarjouksenkin, ehkä olisi hyvä säilyttää sohva autossa, mahdutaanpahan kaikki kolme kyytiin. Ei tartte emännän jäädä kotiin kun me lähdetään Ukon kanssa cruisailemaan ja tsekkaamaan pikku isännälle pimuja;)

Eli osia maalaamaan. Päätin parannella sitä omaa telttamaalaamoa hieman ja ainakin tilkitä vuotokohtia, edellinen maalaussessio oli katastrofi.
Nyt apuna oli vanha ja luotettava keino, eli jeesusteippi. Teippasin kaikki kulmat, saumat ja kattosoan yms. reitä umpeen. Tämän lisäksi vuorasin sisäpuolen harsokankaalla, tällä pyrin estämään maalipölyn "kimpoamisen" teltan muovisesta pinnasta ja samalla harso toimii suodattimena siltä varalta, että jostain teltan rakenteista löytyy vuotokohta. Kun teltta oli mahdollisimman tiivis, ajattelin parantaa maalattavuutta siten, että ohjasin kuumailmapuhaltimella lämmintä ilmaa telttaan. No tästä seuraa tietenkin raju ylipaine teltan sisälle, eli ilman on päästävä myös pois teltasta. Ei muuta kun 60x60cm reikä teltan seinään ja reiän tukkeeksi hain rautakaupasta penelisuotimen, suodatin estää maalipölyn kulkeutumisen tallin puolelle. Teoriassa mulla on nyt hieno maalauskoppi autotallin sisällä, no ei aivan! Täytyyhän sinne telttaan päästä jostain sisälle, eli yksi kulmaus telttaa jää kevyeksi vuotokohdaksi. Tätä vastaan yritin taistella monin kertaisilla harsoilla ym jutuilla, aika hyvä siitä lopulta tuli.

Kun maalaamo oli valmis oli vuorossa maalattavien osien valmistelu. Kaikki listat ja muut osat kävin ensin lävitse karhunkielellä, jonka jälkeen pesin osat silikoonipesulla. Tämän jälkeen tein koemaalauksen, kiiltävällä mustalla ja mattamustalla, matta vei lopulta voiton. Vaikka Matta pinta onkin hieman alttiimpi jäljille ja kolhuille, se miellytti silmää enemmän. Kiiltävä pinta olisi varmaan kulutusta kestävämpi. Tämän jälkeen siirryin maalamon puolelle, jossa ruiskin pohjalle joko muovipohjamaalia, tai normi pohjamaali riippuen listojen materiaalista.
Kun kaikki tarvittavat sisustan osat oli maalattu matalla, maalasin vielä kattoluukun kehyksen ja kynnyslistat kiiltävällä mustalla sekä takaluukun vaijerit ja pultit ym. oranssilla. Tämän jälkeen päädyin vielä maalaamaan mattapintaiset osat mattalakalla. Tämä siksi, että pintaan saataiaiin hieman enemmän kulutuskestävyyttä. No pinta ei ole enää ihan matta, mutta semimatta kuitenkin. Näillä mennään. Vahinko vaan, että autossa on yksi kattopahvin lista, joten se pitää maalata jälkikäteen.


Koska maalipölyä tulee ruiskiessa reilusti, pitää yrittää parantaa teltan tiiveyttä ja ilmanvaihtoa.


Teipillä ym. keinoilla tiivistettyyn telttaan pusketaan kuumaa ilmaa 9kW:n lämpöpuhaltimella.


Poistoilma-aukko peitettiin paneelisuotimella ja harsolla, eipähän ihan kaikki maalipöly tule talliin.


Puhaltimen aukko tehtiin puusta, ettei teltta pääse palaman tai sulamaan. Aukko tiivistettiin puhaltimen ympäriltä lautakehyksellä


Ennen maalaamista ja osien hiomista inventoin vielä kaikki listat ja muut osat tallin lattialle.


Seuraavaksi kävin maalattavat pinnat karhunkielellä läpi. Joitain pahimpia purskeita veistelin vielä mattopuukolla pois.


Matta vai kiiltävä, no matta vei voiton ja lopulta pinta tulikin olemaan semimatta.


Ensin pohjamaalia, sitten lopullinen pintamaali ja lopulta sopiva lakka kohteen mukaan.



Osat valmiina lakattavaksi, onneksi tallissa on tilaa levitellä kamoja pitkin lattioita.




Osat lakattuina, valmiina kasattavaksi autoon, kunhan se palajaa maalarilta.

Seuraavaksi pitäisi kai verhoilla kattopahvi ja päättää penkkien kohtalo. Netistä löytyi ihan tyylikkäitä verhoilumalleja, jotka voisivat sopia myös Orangen sohvapenkkeihin. Jos päädyn säilyttämään sohvan, penkit tulevat beigestä sisustasta, siinä kun on 50/50 jaolla oleva sohva. Viininpunainen saa siis joka tapauksessa siirtyä myytävien kasaan, halukkaita?


Omat penkit voisi tehdä siten, että reunoja nostaisi hieman tuen lisäämiseksi. Penkit verhoilisi vaikka mustalla keinonahalla, keskiosa kankaalla ja tereet oranssila?

Että tämmöistä tänään, seuraavaksi siis kattopahvin verhoiluhommiin, ehkä!