En tiedä onko kukaan odottanut juttua auton maalaamisesta, mutta itse olen odottanut hetkeä, jolloin pääsen siitä kertomaan.

Kuten ehkä joku muistaa, niin hyvän, luotettavan ja kohtuuhintaisen maalarin löytäminen ei ollut ihan helppo keikka. Tarjouspyyntöjä lähettelin useita, muutama vastasi, harvaa kiinnosti näin iso maalausurakka. Lopulta haasteeseen tarttui Karjaalainen automaalaamo Gabriel´s. Isäntä itse kävi katsomassa auton tallilla ja teki pikaisesti tarjouksen, tarjouksen jota en sitten lopulta voinut ohittaa. Päätökseen vaikutti uskottava tarjous ja luotettavan tuntuinen myyntipuhe Gabrielilta. Hinta ei ollut edullisin, mutta ei myöskään kallein.

No tähänkin keikkaan mahtui pieniä kommelluksia, joista ehkä yllättävin oli suhteellisen pitkä urakka-aika, autohan vietiin maaliskuun alussa maalaamoon, mutta pitkä ja luminen talvi hidasti urakan aloittamista. Lumessa ja pakkasessa kun hiekkapuhallus ja auton siirtely ei oikein tahdo onnistua. Autoa kun ei esimerkiksi voinut siirtää ajamalla kun kune ei vielä käy. Kyllähän toi maalaus venyi tässä lopussakin, mutta kuten tavataan sanoa "hyvää kannattaa odottaa". Lopputulos kun on oikein maukas ja väri sopii Caminon pintaan tosi hyvin. Pari pikku juttua täytyy vielä sopia maalarin kanssa, mutta kaiken kaikkiaan annan työlle lähes kiitettävän arvosanan, sanotaan vaikka kouluarvosanalla ysimiikka.

Koppahan haettiin jo pari viikkoa sitten, loput irto-osat tänään. Sain juuri osat talliin suojaan ja ehdin hieman tutkiskella pintojakin, hyvältä näytti vielä tallissakin. Jotta pinnat olisivat näin kiiltävät ja suorat kuten autossa pitääkin olla, piti Gabrielin tehdä vähän hommiakin palkkansa eteen.

Ihan alkuun helmassa olleet ruostepaikat korjattiin, ruostettahan ei paljoa ollut, mutta hieman kuitenkin. Pyörän kaaren etu ja takapuolella helmassa oli muutama pieni reikä, jotka hitsattiin kuntoon. Homma aloittaessaan Gabriel ei ollut huomannut auton mukana toimittamiani korjauspaloja, joten hän taikoi suorasta pellistä paikat kaarien etupuolelle, siistit paikat kyllä teki, eipä niitä huomaisi korjatuksi, ellei tietäisi katsella helmoja sillä silmällä. Kaarien taakse löytyikin korjauspalat, joten siinä päästiin hieman helpommalla.

Tämän jälkeen auto siirrettiin hellästi trukilla hiekkakylpyyn, eli kaikki hiekkapuhalluksen kestävät pinnat puhallettiin Gabrielin toimesta, kuitenkin varottiin venyttämästä peltiä puhaltelemalla suori kohtia. Nämä kohdat hiottiin ihan perinteisesti pellille. Taisi tossa puhaltamisessa mennä päivä Gabrielilla, no puhtaalta pinnalta on hyvä aloittaa "tabula rasa".
Seuraavaksi oli pohjien vuoro, pakkelia pintaan, niin lommokin suoristuu. Jossain elämän vaiheessa Camino oli saanut kutsumattomia vieraita, jotka olivat antaneet posun kylkeen. Kuskin puolen ovi takaosastaan ja kylki heti oven takaa oli painunut kasaan. Sitä oli hieman oiottu, mutta kittiä oli iso kasa. Tässäkin Gabriel päätti tehdä homman hieman paremmin, eli naputteli peltiä suoraksi ja sitten vasta leipoi kittiä pintaan. Lavan saumakitit uusittiin myös. Kuskin ovessa oli enemmänkin korjattavaa kun kahvan kohdalle piti vaihtaa tervettä peltiä. Vanha kun oli revennyt kolarissa ja se oli tinaamalla korjattu. Paikka löytyi Holy Shitin yli jääneestä kolariovesta, kiitos tästä.
Kun pohjat oli kunnossa olikin vuorossa itse maalausoperaatio. Maali on kaksikerrosmaali, jossa pohjalla on massaväri ja pinnassa lakka. Pinta näyttää kyllä hyvältä.


Ruosteiset pellit pois ja uutta tilalle. (Kuva: Gabriel`s)


Uutta peltiä vanhan tilalle, onneksi oli korjauspalat. (Kuva: Gabriel`s)


Orangen siirtämiseen käytettiin trukkia, helppoo ku osaa. (Kuva: Gabriel`s)


Kyljessä näkyykin pakkelipaikka vielä tässä vaiheessa. (Kuva: Gabriel`s)


Runko ja muut arat pinnat suojattiin hiekkasuihkulta. (Kuva: Gabriel`s)


Onneksi kävin koko auton läpi Nitromorsilla, ei mennyt hukkaan sekään aika... (Kuva: Gabriel`s)


Hep ja kohta rupeaa olemaan valmista. (Kuva: Gabriel`s)


Sitten vaan auto sisälle ja homma jatkuu ja jatkuu... (Kuva: Gabriel`s)


Mitä ei puhallettu hiekalla, se hiottiin perinteisesti käsin. (Kuva: Gabriel`s)


Kittiä pintaan ja hiomaan, sama toistetaan kunnes tulee hyvä pinta. (Kuva: Gabriel`s)


Lavan saumakitit uusittu, näin sitä pitää. (Kuva: Gabriel`s)


Koppa maalattuna ja valmiina kotiin kuljetettavaksi. (Kuva: Gabriel`s)


Tässä välissä käytiin hakemassa koppa kotiin appiukon kanssa. Matka sujui muuten ihan kivasti, mutta Hyvinkäällä tuli hieman vettä. (Kuva: Gabriel`s)


Kun koppa oli valmis, vuorossa oli loput irtoosat. Listat ja muut pikku osat maalattiin ensin, ovet ja luukut myöhemmin. (Kuva: Gabriel`s)


Pikkasen oli oranssia maalia päässyt konehuoneeseen, joten maalasin lokarit sisäpuolelta uudestaan.



Nyt on luukut ja kaikki muutkin osat maalissa, nyt vaan kasaamaan auto.

No ennen kun pääsen kasaamaan peltejä, pitää ne sähkötkin siirtää sinisestä autosta, kojetaulu ja muita osia pitää maalata ja olipa sinisessä kopassa tilttiputkikin, mitä taas Orangessa ei ollut. Täytyy siirtää sekin, pääseepähän säätämään rattiakin. Eli seuraavaksi johtonipun kimppuun, tai sitten jotain peltien asentamista...

Katotaan mitä huominen tuo tullessaan.