Hip hei ja hurraa! El Camala Orange on herännyt henkiin lähes kolmen vuoden kooman jälkeen.

Ihan helpolla tämä koneen ensi käynnistys ei onnistunut, matkalle sattui vaikka mitä ihmeellistä ja mystistä ongelmaa. Ihan maalaisjärjellä olisi voinut välttää joitain ongelmista ja myös tarkkaavaisemmalla asennussilmällä.

Ihan alkuun laittelin koneeseen nesteet, tässä vaiheessa laitoin syyläriin pelkkää vettä, ei kai täällä pakkasia ole tulossa ja samalla saan pestyä vesikanavat. Jahka auto on tikissään, niin vaihdan vedet ja lorautan glykoolia sekaan. En ollut ihan varma siitäkään, että toi käytetty syyläri pitää vettä, joten mukavempi siivota lattialta vettä kun liukasta glykoolia.
Tämän jälkeen lorautin vaihteistoon öljyt, ihan koko määrää en vielä pistänyt, noin litralla vajaa määrä, minä kun ajattelin sitten lämpösenä lisätä loput. Eipähän tule liikaa pistettyä öljyä, mielummin lisää pikkuhiljaa loput.
Moottoriin pistin tässä vaiheessa halvinta 10W-30 mineraaliöljyä. Öljythän tulen vaihtamaan kertaalleen kuitenkin, kunhan toi ensikäynnistys on suoritettu. Lopullinen öljy voisi olla joku 10W-40 tai 15W-40 öljy, mitä tuumaatte, olisiko toi hyvä kun autolla ei ajeta talvella. Mitä suositte omassa autossa?

Ennen käynnistämistä katsoin vielä sytytyksen kohdilleen, eli ykköspytty yläkuolokohtaan ja jakaja osoittamaan ykköspytyn tulpanjohtoa. Ennen kun pudotin jakajan paikalleen pyöritin vielä öljypumppua akkukoneella, tällä sain heti ekalle starttaukselle öljynpaineet ylös ja sain myös tarkistettua öljynpainemittarin kunnon. Mittari näytti toimivan.

Kun koneessa oli öljyt ja muut nesteet paikallaan pistin uuden akun kiinni ja rupesin sahaamaan konetta käyntiin. Kuvittelin tässä vaiheessa vielä, että homma on ihan trivia keikka, mutta ei ollut, ei.
Siinä tuli viikko sitten sahattua kokonainen päivä autoa käyntiin, apuvirtaa otettiin ensin irtoakusta ja sitten toisesta autosta. Ei edes yskäissyt, ei lupausta, ei mitään. Hirveä bensan katku kyllä oli tallissa vaikka kaikki ovet ja luukut oli auki, lopulta sahasin autoa pihalla kun otettiin virtaa toisesta autosta. Mitäpä siinä muuta kun päätä raapimaan ja asiaa ihmettelemään kun kone ei edes lupaillut.
Kävin seuraavaksi kaikki tulpat ja johdot läpi, kipinää tuli ajoituslampun mukaan joka pytylle, mutta hommasin uudet tulpanjohdot kuitenkin. Ukko valitsi värin, joten johdot on nyt keltaiset. Tarkistin vielä virranjakajan asennonkin, sehän saattaa olla helposti 180° sivussa, mutta kaikki näytti olevan kunnossa.
Ei muuta kun sahaamaan konetta käyntiin, ei mitään. Bensan haju vaan voimistu, mutta kone ei herää eloon, ei millään. Tarkistin taas kipinän, no voi vattu, ei tuu kipinää mihinkään vaikak johdotkin on uusittu. Ei muuta kun kysymyksiä tutuille harrastajille ja Overdriven keskustelupalstalle. Siellä epäiltiin HEI-jakajan modulia, tässä vaiheessa muistui se päivä jolloin auton ajoin talliin, sehän ei silloinkaan suostunut käynnistymään parin päivän seisomisen jälkeen, tosin silloin oli jo talvi enkä asiaan kiinnittänyt mitään huomiota tuolloin. Kone oli menossa remonttiin kuitenkin.
Eli uutta sytkämodulia ostamaan US-Partsista, modulilla hintaa joku 40 eeroo ja uusi HEI-jakaja alle 90 eeroo, kummanhan sitä ostaisi? Saavuin kotitallille uuden jakajan kanssa. Pistin sen paikoilleen ja tarkistin vielä kertaalleen sytkän asennon, apuna oli vanha kunnon muoviletku, jonka päähän oli teipattu kumihanska. Tällä härvelillä määritin puristuskohdan (hanska täytyy ilmalla) ja tarkistin merkit dampperista. Nyt kaikki oli kunnossa, ei muuta kun avaimesta kääntämään. Ja kas kummaa kone hörähti, tasan kerran, mutta eloa oli. Kaamea sahaaminen jatkui, mutta kone ei käynnistynyt, ilma haisi bensalle edelleen ja lopulta huomasinkin lattialla öljylätäkön, joka haisi myös bensalle. Tätä sitten rupesin ihmettelemään ja luulin öljyn tulevan mittatikunjuuresta, sieltä oli ehkä o-rengas luiskahtanut pois tai jotain vastaavaa. Ajattelin siis ottaa koko tikun putkineen pois ja uusia tuon tiivisteen, kun olin repimässä tikkua pois, niin tikun reiästä rupesi suihkuamaan nestettä, ei näyttänyt öljyltä ja haisi vahvasti bensalle, äkkiä tikku tukkeeksi, ettei nestettä valuisi viemäriin. Heittelin saman tien lätäkön päälle rättejä.

Pari kirosanaa ja mietintämyssy päähän. Eipä mitään, päätin laskea öljyt pois, eihän semmoista laihaa bensaöljypaskaa viittinyt koneeseen jättää, uusi öljynputsari mulla olikin jo hyllyssä. Autosta keula ylös ja ämpäri koneen alle, proppu auki ja perkele! Siitä propun reiästä oikein suihkusi sitä lientä, ihan kaikki ei heti osunut ämpäriin, mutta meikäläiseen kyllä. Nopeasti koppasin nesteet kyllä oikeaan osoitteeseen, oikea käsi oli kainaloon asti haisevan öljybensan tuhrima, kivaa. Kohta oli jo ämpäri lähes täysi, eikä nesteen tulo ollut loppumassa, joten proppu taas kiinni ja tyhjentämään ämpäriä isoon koristelasipulloon, muutakaan astiaa ei käsillä ollut. Sitten laskemaan toinen ämpärillinen samaa lientä. Kaikkineen nestettä tuli varmaan 10-15 litraa, ei ihme että bensa haisi ja tankki oli lähes tyhjä vaikka olin laittanut sinne 15 litraa bensaa.
Tässä vaiheessa ryhdyin sitten öljyntorjuntahommiin, onneksi tallissa oli purua, heittelin sitä lattialle ja imeytin liemet siihen, tippaakaan ei onneksi mennyt lattiakaivosta alas, muuten joku hyttytyttö olisi ovella uhoamassa miljardivahinkojen pelossa.

No niin, tässä vaiheessa rupesin miettimään tota tilannetta, mistä koneen öljytilaan pääsee bensaa? Viallisen bensapumpun kalvon läpi, pumppu on uusi, eli ei sieltä. Yläkautta, männän ohi valumalla, mutta miten sinne koneeseen saa pumpattua noin paljon bensaa parissa päivässä? No ehkä ei mahdotonta uittaa bensaa sitä kautta koneeseen. Uudet öljyt koneeseen ja bensat tankkiin ja starttaamaan. Tässä vaiheessa kai joku psyko sanoisi tyyliin "se joka yrittää toimia samalla tavalla odottaen eri lopputulosta on hullu", kiitos, olin hullu. Starttasin ja starttasin, kone lupaili kerran pari, mutta ei muuta. Pienen psykon ääni päässä soiden ajattelin sitten kokeilla jotain muuta ja kävin kaikki tulpat läpi, ne oli ihan märkiä, uineet kunnolla bensassa. Kuivasin tulpat ja puhalsin bensat pois palotilasta, tulpat takasin ja starttaamaan. Taas hörähti ja sitten ei mitään, bensan haju rupesi taas tuntumaan nokkaan, mutta nyt tarkastelin tilannetta jatkuvasti öljytikulla, öljyn määrä ei tuntunut lisääntyvän, hyvä niin.
Kun kerran kone meinasi käynnistyä heti kun olin kuivattanut koneen ja tulpat, ongelma olikin nyt bensan saannissa, sitä tulee koneeseen ihan liikaa, mutta miksi?

Pieni insinööri sisälläni heräsi ja rupesin oikeasti miettimään tilannetta. Mulle tuli ihan oikea ahaa elämys kun tajusin kokeilla starttaamista siten, että otin koko bensaletkun irti kaasarista, tulppasin letkun ja kokeilin startata, hep, kone lähti käymään, mutta sammui tietty heti kun ei saanut bensaa. Miksi bensaa tulee liikaa? Kun rupesin laittamaan bensaletkua takasin kaasariin mä tajusin tilanteen ja tunsin itseni tyhmäksi, niin kovin tyhmäksi.
Bensaletku meni kaasarin etupuolelle liittimeen, joka oli kaasuläppien alapuolella, eli alipaineiseen tilaan, ilmeisesti PCV-letkun liitin?
No voi vattu, eihän bensaletku voi sinne mennä, ensinnäkin siellä on alipaine, eli aina kun olin jurnuttanut konetta käyntiin, niin kaasari oli imenyt bensaa ja suoraan imukanavaan. No miksi näin ja miksi en ollut huomannut asiaa jo aikaisemmin. Selitys: olin kasannut koneen lähes kaksi vuotta sitten, joten en eneää ajatellut tai miettinyt koko asiaa. Olin jo aikanaan konetta kasatessani pistänyt letkun väärään liittimeen epähuomiossa, näytti varmaan paremmalta tossa liittimessä:) Siirsin letkun kaasarin sivussa olleeseen liittimeen ja kokeilin startata, no kone rupesi heräämään heti henkiin. Muutaman yrityksen ja virranjakajan käännön jälkeen kone lähti käyntiin, hirveä savu täytti autotallin kon pakoputken päälle roiskunut öljy paloi pois ym. mutta kone kävi ja käy edelleen. Suhteellisen nolo vika toi bensaletkuhässäkkä, mutta näitä sattuu kun itte tekee. Epähän tule tehtyä samaa virhettä uudestaan.


Vettä janoiselle.


Öljyä vaihteistoon ja...


koneeseen. Tästä moottori ja loota tykkää.


Akkukoneella öljynpaineet ylös.


Kipinä ongelmat ratkesi uudella HEI-jakajalla.


Hommasin kunnon laturin, boosterilla, jotta sain käynnistettyä konetta pitkin päivää, uudestaan ja uudestaan...


Tulpanjohdotkin vaihdoin varalta, tossa näkyy toi bensansyöttö väärään reikään. Vattu!


Pieni öljyvahinko tallilla, pullo tuli lopulta lähes täyteen. Toi puru on hyvää kamaa tämmöisen varalle.


Tonne ylös sen letkun piti mennä, voi hyvänen aika sentään kuinka tyhmä sitä voi olla.

Nyt kun kone käy, niin täytyy vielä säätää tyhjäkäynti ja sytytys. Lisäksi näyttää siltä, että mun jäähdyttimessä on pieni vuoto siinä vaihteiston öljynlauhduttimen liittimen juuressa. Täytyy katsoa miten sen korjaa, joku saa juottaa sen kuntoon. Sähköflektitkin toimivat hyvin, tosin täytyy hieman säätää niitä ettei ne lähde ihan noin herkästi päälle.


Tuolta nipan juuresta tulee pikkasen vettä, ei paljon mutta kumminkin.

Mitäs sitten, kasaamaan autoa. Konepelti paikalleen ja sisusta, sitten ovet ja leimalle. No havaitsin mä pienen vian vaihteistossa kun tänään peruutin autoa, P-vaihde ei mene päälle ollenkaan, ihan kun siellä olisi joku mekaaninen este. Vaihteet "alkaa" vasta R-vaihteesta alaspäin. Tota nyt täytyy kanssa ihmetellä jossain välissä.