Terve taas, aika pitkään tässä onkin pidetty hiljaiselea tän kirjoittelun suhteen. Tässä taas päivitystä.

Muutama viikko sitten käytiin perheen kanssa Egyptissä hakemassa aurinkoa vuoden pimeimpään aikaan. Reissu oli, no se oli jotain mitä en uudestaan halua kokea. Hurghada oli kyllä kaikista paikoista, missä ikinä olen reissannut kaikista saastaisin. Jopa 4 tähden hotelli oli likainen ja hygieenia ei kuulu kai Egyptiläisten sanavarastoon. Onneksi aurinko paistoi, siltä osin reissu oli ihan ok. Kävin vielä Luxorissa ihmettelemässä Tutankhamonin hautaa ja muita ikivanhoja kivikasoja, parasta antia viikon reissussa.


Karnakin temppelialue.

Caminon kanssakin on tullut touhuttua tässä muutaman päivän aikana, viimeistelin bensalinjan kiinnitykset konehuoneen osalta. Nyt ei pitäisi bensan enään vuotaa, hyvä niin. Bensaahan vuoti tulipellin kohdilla olevasta liitoksesta, jossa jäykkä bensalinja yhtyi joustavaan letkuun. En vaan saanut helmiliitosta pitämään, vaikka kuinka kiristin liitosta.


Uusi bensalinjanliitos tulipellin kohdilla.

Toinen homma minkä kanssa nyt olen paininut liittyi jo tiedossa olleeseen havintoon, eli kuumaan konehuoneeseen. Kun pakosarjat on ohutta peltiä ja hohtavat punasena kun koneelle annetaan kierroksia, niin varmaa on, että imuilma on turhan lämmintä ja seurauksena on tehohäviöitä. Olin jo aikaisemmin meinannut kietaista Thermotec nauhaa pakosarjojen eristeeksi, mutta silloin en saanut tarpeeksi hyvää jälkeä aikaiseksi 1" levyisellä nauhalla. Tossa joku aika sitten hommasin ruiskutettavan keraamisen pinnoitteen sarjoille, toi aine on semmoinen perusliemi, jota ei tartte uunittaa, vaan lopullinen kuivuminen tapahtuu autolla ajettaessa.
Samalla kun pakosarjat tuli irroitettua, sain siistittyä sen hitsauksen siitä lambdatunnistimen kiinnikkeen kohdalta. Oli se aika rujo ilmestys kun pääsin oikeasti tukimaan sitä räkäsaumaa. Hiomalla ja hieman lisää hitsaamalla siitäkin tuli ihan kelvollinen. Kun sarjat oli irti, piti ne puhaltaa puhtaaksi, homma onnistui helposti ihan kotivehkeillä. Puhalluksen jälkeen kävin vielä pinnat lävitse asetoonilla, eipähän jää mitään rasvoja tms. epäouhtauksia sotkemaan pinnoittamista.
Kun pinnat oli puhdistettu, esilämmitin vielä maalattavat osat kuumailmapuhaltimella ja ripustin osat "maalausteltan" kattoon. Maalauksen suoritin vanhalla ruiskulla ja lopputulos oli ihan siedettävä. Hieman tosin epäilyttää ton aineen eristyskyky, tulihan sitä aika onneton kerros osiin. Ehkä vetäsen vielä Thermotec nauhaa osien suojaksi?


Peltisarjat ennen puhdistusta, ei ihan kauneimmasta päästä, mutta toimivat kuitenkin.


Osat ruiskutettuna keraamisellapinnoitteella, lopullinen kuivuminen tapahtuu sitten kun autolla ajetaan.

Huomenna näkee, että miten ruiskutus onnistui ja samalla voin tehdä päätöksen siitä lisäeristyksestä, se nyt olisi helppo tehdä tässä samalla. Toinen asia, millä saisi konehuonetta hieman viileämmäksi, olisi leikata skoopin alta peltiä pois. Silloin kohuoneeseen tulisi viileää ulkoilmaa kun ilmankierto paranisi. Toi aukko olisi aika helppo tehdä ja etuja olisi varmasti enemmän kun mitään haittoja.

Lattiasifteriäkin pitäisi ruveta miettimään, B&M:n Megasifter voisi olla hyvä ratkaisu. Sifterin ympärille voisi sitten rakentaa sopivan keskikonsolin.

Näillä mennään nyt ja katotaan mitä tulevaisuus taas tuokaan tullessaan.