Taas olisi hieman päivitettävää tallilta.

Muutama pikku asia tuli havaittua ajellessani Camalalla ennen auton pistämistä talviteloille. Ohjauksessa oli ikävästi väljää, autoa joutui ajamaan samaan tyyliin kun jenkkileffoissa, eli koko ajan piti vatkata rattia edestakaisin. Syynä oli väljä ohjausvaihde, säätämälläkään väljyydestä ei päässyt eroon. Väljää oli sen verran, että mutkaisilla teillä ei oikeen uskaltanut päästellä kun tuntui siltä, että auto saattaa pompata koska vaan ojaan.
Uuden ohjausvaihteen tilasin Ebayn kautta jenkeistä, osa on vakio, vaikka mieli olis tehnyt jotain hiukka tiuhempaa välitystä. Vaikka ei toi vakiokaan mikään hirveen harva ole, muistaakseni 3,5 kierrosta.

Kun osa oli saatu tullista tallille, piti vanha ohjausvaihde ottaa irti. Muuten homma oli ihan simppeli, mutta en meinannut saada sitä ohjausvartta pallonivelestä irti, tai mikä lieneekään nimeltään. Se pallonivel on kiinni siinä raidetangossa. Siinä kun on sellainen kartioliitos, eikä mulla ollut pallonivelen irroittamiseen työkalua. No lopulta sain työkalun lainaan ja sillähän se pallonivel irtosi. Sitten vaan uusi osa paikoilleen ja renkaiden suuntaksen katselin silmällä näin alustavasti, lopullisesti laitellaan auraukset kuntoon kun saan appiukon taas tallille auttamaan. Viimeksikin katseltiin auraukset ihan silmällä ja homma onnistui hyvin. Täytyy vaan katso tehostajan öljyt oikealle tasolle.


Uusi, tehdaskorjattu, osa tuli jenkkilästä. Vastaava kuin alkuperäinen.


Siellä lepää, putket kiinni ja öljyt sisällä. Täytyy vielä ilmata ennen ajoa.

Kuten otsikko enteilee, oli toinen homma putkiston lopullinen säätö ja valmistus. Pakoputkisto oli jo rakentamisen jäljiltä suhteellisen siisti ja hyvin istuva, mutta muutama pieni asia jäi kaihertamaan. Asia joka kaiveli eniten, oli putkiston loppupään suuntaus, tai oikeastaan se, etta vasen putki ei ollut ihan linjassa oikean puolen kannsa. Oikea putki oli ihan suorassa runkoon ja keskilinjaan nähden, mutta vasen putki oli taka-akselin kohdilta 1,5cm sisällä keskilinjaan nähden. Tämän huomasi hyvin kun tihrusti autoa takaa päin. Homma ratkesi sillä, kun tein yhden pystyviillon putken ulkosyrjälle ja painoin putke himan ulospäin. Tämän jälkeen hitsasin putken uudestaan kasaan, siistin sauman ja vedin maalia pintaan. Olin jo edellisenä päivänä maalannut putket mustaksi, näin ne "katoavat" auton alle paremmin kuin hopean värisenä, vaimentimet jäi vielä hopean väriin. Samalla kun asensin putket uudestaan auton alle, vaihdoin kaikki putkiston ja auton väliset kumipuslat parempi laatuisiin, saa nähdä kestääkö niiden vulkanointi paremmin kuin biltsun vastaavat.


Putkiviidakko sai uuden mustan maalipinnan.


Pientä säätöä ja putket on nyt niin hyvät kun tällä budjetilla itse saan aikaiseksi.

Kun sain putket kiinni, pääsin testaamaan sitä pystyheitto asiaa vasemman takarenkaan kohdalla. Kuten HolyShit epäilikin, ei vika ole vanteessa, eikä edes renkaassa vaan jossain muualla. Kun perä oli pukkien päällä ja annoin taka-akselin pyöriä tyhjänä, huomasin jo ilman pyörää, että jotain pientä "värinää" vasemmalla puolella oli. Ilmeisesti vetoakselin laippa on kierossa, ei paljon, mutta eipä sen tartte paljoa ollakkaan kun alkaa vatkaamaan. Tuli vaan mieleen, että pitäiskö uusia molemmat vetoakselit samalla kun joudun kuitenkin avaamaan perän.
Mulla on yksi vanha vetoakseli vielä tallilla, mutta siinä on jo pientä kulumaa laakeripinnalla, joten uusi vetari olisi paikallaan, ehkä voisi hommata samalla vahvemmat, jos vaan järkihintaan sellaiset löytyy. Mikähän olisi hyvä valinta, hinta suhteessa laatuun?

Rundikello ja lattiashifteri olisi jossain välissä otettava työn alle. Ton shifterin kanssa onkin tullut jumpattua noin menttaali tasolla, B&M:n shifterit on sen verran kookkaita, että penkkien säätö kärsii jos lattiaan pulttaa esim. Megashifterin pituus on sitä luokkaa, että penkin säätö eteenpäin on käytännössä nollissa. Toisaalta B&M:n Street Bandit on niin kapoinen, että sen ohi sohvakin mahtuu liukumaan, mutta en pidä oikeen ulkonäöstä ja hintakin on aikasta korkea. No sitten olisi vaihtoehtona Lokar:n shifterit, ne ei vie tilaa, mutta ulkonäkö on enemmän rodi-tyyliä, ei välttämättä sovi Caminoon. El Camino Centralin keskusteluissa on ollut samasta asiasta keskustelua, mutta omaan ahdinkoon ei vielä ole löytynyt ratkaisua.

Että sellaista, vielä pitäisi siis tehdä pieniä juttuja ton vetarin lisäksi.

Ai niin, täytyyhän se vasen etulokasuojakin oikasta ja maalata, samalla pitää ruiskuttaa kattoonkin uusi maali, tää homma on kyllä prioriteeti yksi mun listalla.