Camalassa on ollut alusta asti hiukka klappia ohjauksessa, syytä on haettu vaikka mistä. Kertaalleen on vaihdettu ohjausvaihdekkin, mutta se ei tuottanut haluttua tulosta. Ostin tehdaskorjatun ohjausvaihteen e-Baystä, mutta sehän vuosi siitä ohjausvaihteen kannen päältä heti alusta asti.

Avasin vuotavan ohjausvaihteen siinä toivossa, että sieltä olisi o-rengas kulunut, poikki tai jopa puuttunut kokonaan. Hetki meni ennen kuin hoksasin miten se jousirengas lähti pois urastaan, se joka pitää kantta paikallaan. Siinä ohjausvaihteen rungossa oli reikä, täynnä saastaa, josta pääsi työntämään jousirenkaan päätä. Sitten vaan pään ja rungon väliin leveä ruuvimeisseli ja väänsin renkaan pois.
Oma haasteensa oli sen ohjausvaihteen akselin irroittamisessa spooreistaan, ulosvetäjät ja muut vimpulat ei oikeen toimineet, joten otin työkalun malli leka ja huitaisin muutaman napakan iskun akselin päähän ja avot, akseli pomppasi nätisti spooreistaan. Mitään vikaa en kuitenkaan havainnut silmämääräisessä tarkastelussa, joten laitoin uuden ohjausvaihteen hakuun.

Ratkaisu löytyikin South West Traden valikoimasta, tehdasuusi maksoi 250€, joten uusi haettiin Hämeenlinnasta.

Ei muuta kuin irroittamaan vanhaa ohjausvaihdetta, siinäpä ei nyt ollut mitään haastetta. Sehän on vain kolmella pultilla kiinni rungossa. Ohjausakseli on spooreissa, ja varmistuksena pultti. Öljyputket lähti helposti irti, ohjausvaihde kun oli jo runkoa maalatessa irti. Ohjausakseli olikin jo irti, joten siitä ei tarvinnut kantaa huolta. Kun sain vanhan irti ja rupesin asettelamaan uutta meinasi ohjausakseli tuottaa tuskaa, en meinannut saada akseli aseteltua spooreihin samalla kun asettelin ohjausvaihdetta paikalleen. Noi sain kuitenkin kamat linjaan ja osat paikoilleen.
Kun kokeilin ohjausta, oli siinä edelleen klappia, eli vika on jossain muualla.

Appiukon kanssa pähkittiin asiaa ja päädyttiin siihen lopputulemaan, että ohjausakselin ylempi nivel on väljänä. Uusi osa maksaa maltaita, joten kyselyä taas Hämeenlinnan suuntaan. Heillä olikin hyvä ohjausakseli, hintaan 40€. Osa toimitettiin Vantaalle, josta kävin sen pokkaamaassa. Kun irroitin vanhaa akselia sain käyttää voimaa hiukka enemmän, jotta sain akselin irti ilman ohjausvaihteen irrottamista. Kun vanha akselin pätkä oli pöydällä, niin kurkkasin sinne nivelen kumipussin sisälle, nivel oli aivan sökö, väljä kun vanha nainen...

Siinä sitten pöydällä vertailin uutta ja vanhaa osaa ja huomasin sellaisen pikku ominaisuuden uudessa akselissa, jotta siinähän on teleskooppi ominaisuus. Eli akseli liukuu jonkin matkaa sisäkkäin, ilmeisesti syynä turvallisuus, eli nokkakolarissa ohjausakseli painuu kasaan. Sama ominaisuus helpottaa kummasti myös akselin asentamista, ei ollut ongelmista tietoakaan kun asettelin uutta akselia ohjausvaihteen spooreihin.


Tehdaskorjattu ohjausvaihde vuosi öljyä ihan tosissaan.


Ohjausakseli lähti alapään spooreista pikku lekanheilautuksella.


Uusi ohjausvaihde löytyi kohtuuhintaan Hämeenlinnasta.


Ohjausakselin yläpään nivel oli ihan sohlo.


Ohjausakseli onkin mallia teleskooppi, vanha ei ollut.


Siellä lepää, uusi ohjausvaihde ja vanhaa parempi ohjausakseli.

Nyt kun osat on uusittu tai vahdettu parempiin versioihn, klappi on poissa ja ohjaukseen tuli kaivattua tarkkuutta. Kohta Camalalla voi kurvailla vaikka radalla...
Jospa seuraavaksi kävisi nopeusmittarin ja safety switsh:n kimppuun.