Tänään päätin päihittää perän ja saada sen vihdoin purettua. Perän purku oli todella haastava ja raastava tehtävä.

Vetoakselithan pitää poistaa ennen kuin pääsee irroittamaan perämurikkaa. Vetoakselti taasen eivät irtoa ennen kuin saa irroitettua C-kilpsut, jotka pitävät vetarit paikallaan. C-klipsejä taas ei saa pois ennen kuin perästä saa irti sen keski tapin. Ongelmahan onkin tässä tapissa, kun se ei lähde irti, ei sitten millään.

Ensin yritin ottaa tapin pois ihan vaan lyöntituurnalla ja vasaralla. Turhaa paukuttelua, tappi ei liikkunut milliäkään. Seuraavaksi yritin lekalla ja lyöntituurnalla, paukuttelin varmaan tunnin sitä pirun tappia, ei irronut. En millään ymmärrä miten edellinen perän kasaaja on saanut tapin paikalleen, varmaan jollain prässillä?

No niin, avuksi otetaan järeämmät aseet, eli rälläkkä. Ajattelin halkaista sen rattaan joka jumitti tappiin. Ensin sahasin toiselta puolelta pikku rattaan halki ja paukuttelin taas vaihteeksi sitä pirun tappia, turhaan. Seuraavaksi otin toisen puolen työn alle ja halkaisin saman pikkurattaan vastapuolelta, jolloin ratas oli kahdessa osassa. Eikä taaskaan auttanut, tappi jumittaa tosissaan. Lopulta pilkoin rattaan neljään osaan ja otin palasina rattaan pois, ei vieläkään tappi lähtenyt pois. Siis mitä v....a, ei voi ollaa mahdollista.
No ei kai siinä muuta kuin sama käsittely toiselle pikku rattaalle. Nythän sitten koko perä onkin halkaistu, pikkurattaat neljässä osassa ja vihdoinkin se pirun tappi lähti irti.

2010610.jpg
Perän halakaisu meneillään, pikkurattaat palasiksi.

Ei mikään ihme, että tappi oli jumissa. Tappi oli ihan kulunut päistään ja toinen ratas oli hitsautunut kiinni tappiin.

2010612.jpg
Tappi hiukkasen kulunut päistänsä.

Kun perä nyt oli vihdoin palasina, murikka halkaistuna ja vetarit yms. kamat ympäri tallia, niin on sitten ihan pakko hommata uusi perä, eli lukkoperää metsästämään.