Sähköt! Olen taistellut Orangen sähköjen kanssa useamman päivän. Samalla on kyllä tullut tehtyä kaikkea pientä säätöhommaa sisustan ym. kanssa, mutta pääasiassa olen touhunnut sähköjen kanssa.

Sain jo joku aika sitten siirrettyä kaikki piuhat sinisestä raadosta Orangeen ja hommahan ei ollutkaan ihan läpihuuto "plug and play" juttu. Piuhat sain kyllä paikalleen, mutta esim. valot, pyyhkijät ym. ei toimineet ollenkaan.
Nyt oli aika syventyä Orangen sähköihin ihan tosissaan. Apuna oli sähkömittari, Haynesin kirja ja Orangen alkuperäiset johdot irrallaan mallina, näiden avulla rupesin periaatteessa johto kerrallaan tutkimaan syytä sille, kun mitkään valot ei toimineet. No ihan alkuun löysin pari maajohtoa irrallaan ja niiden runkoon liittäminen sytyttikin oikealle eteen huomiovalon ja parkkivalon. Seuraava hämmästyttävä homma oli se, kun laittoi vilkun oikealle, niin edessä vilkutti huomiovalo ja vilkku, mutta takana rekisterikilven valo, taas kyseessä maavika. Kun korjasin takaa maajohdon kontaktin, niin sitten oikean puolen takavalo rupesi palamaan, mutta ei vilkut, pakkivalot, eikä jarruvalot.

No eipä hätää, takasin etuvalojen kimppuun. Kun rupesin seuraamaan johtoja valoilta kytkimelle päin, niin sieltä löytyi sinisen auton edellisen omistajan sähkötöitä, eli joitain johtoja oli katkottu ja liitetty uudestaan "hieman" erikoisella tavalla. Kun kytkin johdot uudestaan mittarin avulla, niin etupäässä rupesi jo ajovalot toimimaan ihan oikein, jopa pitkät menee kytkimestä päälle. Vielä löytyi etupäästä yksi johto joka oli kytketty ristiin ja tämän kytkennän uusiinnan jälkeen etupään valot toimii nyt hyvin, ainakin mun mielestä.
Kun laittaa virrat päälle, syttyy valkoiset parkkivalot, kun laittaa valot päälle, niin syttyy ajovalot, hienoa! Pitkätkin menee kytkimestä päälle. Kun sitten laittaa vilkun päälle, rupeaa parkki ja keltainen sivuvalo vilkkumaan yhdessä, näyttää hyvältä ja toivon katsastusmihenkin arvostavan tätä ratkaisua.
Takana oli siis vielä ongelmia, parkit (sisemmät valot) kyllä syttyivät ja jopa vilkutkin toimivat, mutta jarruvalot ei. Peruutusvalotkin toimii kun laittaa vaihteen pakille. Jarruvalojen takia oli taas mittarille töitä. Taas löytyi maavika! Tämän vian korjaamisen jälkeen toimivat kaikki muut, paitsi uloimmat punaiset takavalot, tässä vaiheessa en löytänyt edes mittarilla mitään vikaa ja olin hetken ihan pihalla, sähkö kulkee, mutta valot ei pala? Ihan heti ei tullut mieleen, että kaikki neljä polttimoa olisi rikki, mutta näin vaan oli asian laita. Polttimoiden vaihdon jälkeen rupesi homma pelittämään ja nyt valot toimii mun mielestä oikein hyvin.
Sain pyyhkijätkin toimimaan, taas oli maadoitukseen liittyviä ongelmia, mutta nyt osasi jo varautua kyseiseen vaivaan.

Kun valot vihdoin toimivat, saatoin kasata kojetaulun lopullisesti paikalleen. Samalla vaihdoin palaneita polttimoita mittaristoon ja paransin polttimoiden kytkentöjä hiomalla kevyesti hiekkapaperilla kontaktipintoja. Mittaristoa kasatessa tuli korjattua myös kello, joka ei toiminut alkujaankaan, nyt näyttäisi toimivan. Nyt rupeaa konttori jo näyttämään hieman autolta kun kojetaulu on paikallaan ja kaikki listat ja lattiamatot asennettuna. Enään uupuu kojetaulusta radio, tilasin El Camino Storesta "retro" soittimen. Tällä haavaa ei tule muita kajuttimia kun kojetaulun vakiopaikalle 2-tie kajuttimet. Eiköhän konehuoneesta kantaudu tarpeeki sulosointuja?


Parkki, toimii!


Vilkut, toimii!


Ajovalot, toimii! Näköjään vilkutkin toimii...


Takavalot, toimii!


Takavilkut, toimii!


Peruutusvalo, toimii!


Jarruvalot, toimii!


Kun sähköt oli ok, asensin kojetaulun paikalleen.


Mittaristo asennettuna, polttimot tarkastettuna ja mittari nollattuna, autohan on lähes uusi kohta!

Tuntuu siltä, että valot toimii nyt jollain tavalla ja toivonkin, että katsastusmies hyväksyy nämä kytkennät. Sähköjen kanssa tulee varmaan vielä ongelmia kun rupean käynnistämään autoa, mutta sitä en tee ihan vielä.

Valojen ja sähköjen jälkeen puuhasin muiden pikkuhommien kanssa. Asensin oviaukkoon uudet tiivisteet, homma oli helpompi kun kuvittelinkaan. Tiivisteet asettuivat paikalleen ilman isompia ongelmia. Tiivisteiden päädyt liimasin kiinni ja varmistin mukana tulleilla kiinnitysnastoilla, muuten en käyttänyt liimaa ollenkaan, katotaan pysyykö tiivisteet paikallaan vai ei. Jos tivarit irtoaa, niin sitten otetaan liima avuksi.


Ensin ruuvasin asennuskourut paikalleen, olin maalannut nämä jo kuukausia sitten mustaksi.


Listojen saumaan jääneeseen rakoon laitoin liimamassaa tiivisteeksi.


Päädyt liimasin oviaukkoon kiinni, eipähän lähde päädyt niin herkästi irti.


Hyvältä ja tiiviiltä näyttää, kyllä tää tästä.

Seuraavana onkin vuorossa oikuttelevat jarrut. Jostain syystä jarrujen ilmaaminen ei onnistu ja järjestelmään ei saa aikaiseksi kunnon painetta. Jarrut ei meinaa toimia ollenkaan. Takapää toimii paremmin kuin etupää, mutta ei näillä jarruilla auto pysähdy. Täytyy tarkistaa etupään jarrusylinterit ja niiden liike, nää taitaa olla Orangen omat jarrut ja nehän saattaa olla ihan jumissa vuosien seisomisen jäljiltä.

Palataan astialle...