Täytyypä kirjoitella taas päivityksiä Orangen etenemisestä. Aloitin kesäloman juhannuksesta, joten tässä seuraavien viikkojen aikana varmaan tapahtuu jotain dramaattisempaakin kehitystä. Nyt kyllä otan viikon verran vielä rennommin.

Olen temmeltänyt sähköjen kanssa aika pitkään, enkä oikeen pääse hommaan sisälle. Mun mielestä lähes kaikki johdot on nyt kytketty, oikein, kukapa sen tietä? Kokeilin tossa viikonloppuna laittaa akkuakin paikalle, jotta voisin testata kytkimiä, vilkkuja ym. Ainoat valot jotka tuntuu toimivan on sisävalot, niissä pelaa nyt jopa ovikytkimet oikein. Mittaristoonkin tuli valot, mutta esim. vilkut ei tunnu toimivan kuten voisi olettaa, kun vilkuttaa vasemmalle, niin rekisterikilven valo vilkkuu? Muuten onkin etupää ja takapää pimeänä, samoin pyyhkijät. Starttia en ole kokeillut vielä. Täytyy käydä sähköt kunnolla ajan kanssa läpi, ei tossa näytä muu auttavan. En vaan ole kovin luottavainen omiin sähkömiehen taitoihin, olin toivonut, että kaikki pelaa kuten pitääkin kun vaan siirrän johdot sinisestä raadosta oranssiin, no ei siis tunnu toimivan.

Hermoja säästääkseni päätin sitten maalata sisälokarit mustalla, niitähän ei maalattu samalla kun runko ja pohja sai väriä pintaan. Syynä oli edessä oleva korin maalaus, eipähän tarttenut suojata sisälokareita kun päälle olisi tulossa musta maali. Puhdistin ensin maalattavat pinnat hiekasta ja muusta pölystä, takana joutui raapimaan vanhat "renkaat" lokarin sisäpinnalta, kumimurua tuli varmaan ämpärillinen. Ennen maalaushommaa pesin vielä pinnat rasvanpoistoaineella, tämän jälkeen sekoittelin kaksikomponenttisen mustan maalin jonka sivelin sitten lokarien sisäpinnalle. Hyvä tuli, tai ainakin siisti toistaiseksi. Jonkun verran pohjassakin oli oranssia väriä, ilmeisesti suojaus oli pettänyt joissain kohdissa kun koria maalattiin. Täytyy fiksata ko. kohdat jossain välissä.


Ensin puhdistin lokarien sisäpinnat pölystä ja muusta moskasta.


Viimeiset todisteet ja muistot Orangen varttimailiajoilta. Kumimurua tuli reilu kasa.


Lokasuojat maalattuna, takana maalattiin pellin päälle...


edessä lokarit on muovia, mutta luulisin maalin pysyvän myös muovissa kiinni.

Tässä vaiheessa oli hyvä laittaa myös ovet asennuskuntoon. En kiirehdi ovien kiinnityksen kanssa kun tallissa on hieman ahdasta tällä hetkellä, eikä ovet mahdu aukeamaan kokonaisuudessaan. Auton sisälle pääsee helpommin kun 150cm. pitkät ovet ei rajoita sisään pääsyä ahtaiksi käynesissä tallin tilossa. Sisustan kanssa on vielä hommia jäljellä. Olin jo aikaisemmin tilannut uudet tiivisteet niin oviin kuin myös oviaukkoihin. Nyt kiinnitin uudet tiivisteet oviin, mukana tuli kiinnitysnastat, mutta laitoin nastojen väliselle tiivisteen osuudelle myös mustaa liimamassaa. Nyt on aika varmaa, että tiivisteet pysyvät kiinni ja kestävät käytössä. Samalla kiinnitin peilit oviin.
Ovenkahvat tilasin uudet jenkkilästä, en oikeastaan vanhojen kahvojen huonon kunnon vuoksi, vaan sen takia, että kuskin puolen kahva on hukkunut maalauksen yhteydessä. Olen lähes 100% varma siitä, että kahva jäi maalarille malliksi, maalari muistelee antaneensa kahvan minulle jo aikaisemmin. No kahvaa ei ole missään, joten tilasin uudet tilalle. Oviaukkoihin tulevat tiivisteet jätin toistaiseksi laittamatta, näyttää siltä, että katto pitää maalata uudestaan, osin tai kokonaan.


Oviin tuli uudet tiivisteet myös ikkunan alareunaan.


Oven uusi tiiviste tuli kiinni mukana tulleilla nastoilla, sekä mustalla liimamassalla.


Peilit tuli kiinnitettyä oviin, näyttää kyllä siltä, että ovessa ja peilissä on pieni väriero... Peilit maalataan ehkä uudestaan.

Ehkäpä joku ihmettelee aikaisempaa heittoani, että katto pitäisi maalata uudestaan. Tässä asiassa ei voi muuta kun katsoa peiliin ja kysyä itteltään miksi? Olin asentamassa oviaukon listoja ja kuskin puoleinen lista oli sen verran muuttanut muotoaan hiekkapuhalluksen yhteydessä, että se ei asettunut paikoilleen. No mitäpä tässä vaiheessa tehdään? No haetaan tietty isohko kuminuija, jolla yritetään suostutella lista yhteistyöhön. Vieressä seissyt vaimo sanoi tässä vaiheessa muistaakseni jotkut viisaat sanatkin, tyyliin "tee jotain muuta välillä". Taisi vaimo nähdä jo etukäteen mihin se homma oli menossa. Olisinpa uskonut eukkokultaa, koska seuraava listalle osoitettu, hieman suostuttelevampi isku meni ohi ja osui kattoon, prkll... Tässä vaiheessa olisi ollut hyvä siirtyä vaikka terassille ja kietoa kädet kylmän olutlasin ympärille, mutta kun toi tulinen luonto ja perkele sisälläni päätti ohjata minua sinä päivänä ja kuminuija "osui" vielä uudestaan kattoon...

No näitä sattuu paremmissakin piireissä, onneksi oli tiedossa tuttu pläkkäri joka naputteli katon kuntoon, mutta maaliahan tässä silti tarvitaan.


Kuminuija osui "vahingossa" kattoon, pääsi muutama voimasana kyllä ennen ja jälkeen "vahingon".


Onneksi joku vielä osaa tehdä käsiillään jotain, ettei aina vaan olla vaihtamassa uutta osaa vanhan tilalle.


Rupeaa taas muodot olemaan kohdillaan "jätetään tää millin alle, niin jää maalarille vähän kittivaraa".

Homma etenee kyllä, välillä pitää vaan mennä v'ähän taaksepäin ja hakea uutta vauhtia.