Tänään koitti se päivä, kun sain rungon hiottua peltipuhtaaksi, nyt itse runko on valmis maalattavaksi epoksilla. Kaikkinensa hiomiseen meni varmaan 20 tuntia, vähintään. Vieläkin on puhdistamatta irto-osia, kuten taka-akseli, kardaani ja tukivarret yms. irto-osat. Nämä kilkkeet ajattelin kyllä kiikuttaa hiekkapuhallukseen, ei vaan jaksa enää jyrsiä rälläkällä ja puukolla yms. vehkeillä sitä pirun massaa osista.

Runko käännettynä väärinpäin ja hiottu pellille.

Pölyä on ihan jokapaikassa ja paljon onkin, missä mun siivooja on?

Sen lisäksi, että olen taistellut hiomisen kanssa vaikka kuinka kauan, niin pakkasien aikana hallin lämmittäminen on ollut oma hommansa. Olen aloittanut lämmittämisen aamulla ja iltapäivällä tallisssa on ollut 10-15 astetta lämmintä.Tallihan lämpenee puilla ja tätä varten tallin takahuoneessa on vanha Teho merkkinen uuni, jolla lämmitetään pattereissa kiertävää pakkasnestettä, jotta putket ei jäädy kun talli on kylmänä. Puita menee ihan hirveästi, kaksi pesällistä tunnissa, pesään menee sylillinen puita. Kovilla pakkasilla puita pitää poltella koko ajan, joten työt pitää keskeyttää vähän väliä ja sitten pitää käydä lisäämässä puita.

"Tuho-osasto", täältä se lämpö talliin tulee. Aikanaan jotkut on muuttaneet näitä vanhoja lämmittimiä öljypolttimolla toimivikisi, kallis ja tehoton tapa lämmittää tiloja.

Hommasin kyllä kesällä hallilämmittimenkin, mutta toi pirulainen meni särki ennen talvea. Olen vaihtanut öljypumpun, puhdistanut valokennon ja suuttimen, mutta kone ei vaan toimi. Olis hieman nopeampi lämmittää tolla töhöttimellä, se kun on 15kW laite. Täytyy selvittää, että missä mahtaa vika olla. Puhallin pyörii kyllä, mutta ei sytytä liekkiä, polttoaine ei pääse suuttimelle asti, jostain syystä magneettiventtiili ei aukene. Joku relevika tms?

15kW puhallin, toimisipa tää edes.

No niin, ei muuta kun maalia rungon pintaan ja kasaamaan alustaa. Kyllä tää tästä taas iloksi muuttuu, joskus.