Nyt kun istuu laiturin nokassa ja huljuttelee varpaita lämpimässä järvivedessä, auringon paahtaessa kaljua, on hyvä hetki katsella projektin kulkua taaksepäin ja summata aikaansaannokset.

Mitä sitä sitten on tullut tehtyä 1,5 vuoden aikana?

Aluksi tuli hommattua "hyvä" aihio, missä oli sopiva tekniikka ja lukkoperä, eli ei pitänyt olla juurikaan vikoja ja pienellä laitolla autosta piti saada oiva laite kesän rientoihin. No hommahan ei mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kun olin aikani tapellut Camalan kanssa, järki hiipi ohjaamoon ja hommasin paremman aihion pohjanmaan lakeuksilta. Orangesta rupesikin tulemaan ihan auton oloinen projekti.

1824170.jpg2097362.jpg
El Camala kevättalvella 2008                                 El Orange Camala, ostohetkellä

Koneen kanssahan mentiin siten, että El Camalan kone otettiin työn alle oikeastaan ihan projektin alussa. Tässäkin oli tilanne, että koneremontti piti olla tehtynä, no eipä ollut. Kone on muuten ihan kiva aihio, vakiona valunumeroiden mukaan noin 200kW, eli ihan oiva aihio kyseessä. Moottorihan käytiin läpi lähes täydellisesti ja kevyttä viritystäkin koneelle tarjottiin. Lopputulos selviää kun saan auton liikkeelle ja rullien päälle säädettäväksi. Tolle koneellehan tuli tehtyä aika paljon semmoista, mitä ikinä en ollut kokeillut, esim. porttaaminen ja kansityöt yleensäkin. No kertahan se on ensimmäinenkin.

1827689.jpg1847954.jpg
Merimoottori, noin 200kW. Aika karu?                    Pata kasassa, toivottavasti tehot tallessa.

Rungon kanssahan sitä ehtikin jumpata oikein urakalla. Kahteen kertaan tuli irroitettua kori rungolta ja riisuttua kori ihan paljaaksi. Ensin Camalan runko oli työn alla, mutta se oli näin jälkikäteen ajateltuna todella lohduttomassa kunnossa. Sitten tuli Orange talliin ja sitä piti sitten ruveta hiomaan, käsin tietty kun ajattelin säästää muutaman satasen. Tätä kyllä olen katuntu vähän, hiekkapuhallus olisi ollut fiksu veto tohon väliin. Lopulta rungosta tuli kuitenkin siisti ja olen tyytyväinen saavutettuun viimeistelyn tasoon. Paremmin homman olisi voinut tehdä, mutta budjettia olisi pitäntyt venyttää oikeen kunnolla.

2081008.jpg2107516.jpg
Camalan runko oli hitsattu ammattilaisella?            Orange taas oli täysin ruosteeton, helppo aihio.

1914718.jpg1243172123_img-d41d8cd98f00b204e9800998e
Camalan runko odottaa purkua ja putsaamista.       Orangen runko maalattuna.

Korikin oli sinisessä Camalassa aika heikossa kunnossa, hitsattavaa olisi riittänyt muutamaksi talli-illaksi, onneksi Orange osoittutui peltienkin osalta hyväksi ja lähes ruosteetomaksi. Helmassa on muutama pikku reikä, mutta ei siis mitään suurta. Muutenkin Orangen pellit on suorat, esim. lava on täysin lommoton, eli siellä ei ole kuljetettu "keilapalloja" ikinä.

1824510.jpg2107505.jpg
Kaaret on molemmin puolin pitsiä.                         Molemmin puolin pari pientä ruostepaikkaa.

Perän kanssa olikin kunnon show. Alkujaanhan Camalassa piti olla lukkoperä, no tavallaan perä toimi kuten lukollinen versio, mutta kyseessä ei ollut mikään tehdasvalmis versio. Perä oli vaan niin surkeassa kunnossa, että perä oli osittain jumissa kun rattaat ei päässeet pyörimään vapaasti. Orangen kohdalla perä oli lukollinen, mutta malli "Kemp", joten tiellä se ei ole mikään toimiva vaihtoehto, stripillä aikanaan ollut varmasti hyvä vaihtoehto. Etsin sitten E-Bayn kautta lukollisen perän jenkkilästä, vahinko vaan, että sieltä hommatut välitykset eivät sopineet veden takaa hommattuun perään. Nyt perä on kasattu tiuhalla 4.10 välityksellä. Mahtaa olla veikeä ajettava. Perän kasaaminenkin oli ensimmäinen kerta minulla, mutta tuntuisi siltä, että homma onnistui ihan hyvin.

2010610.jpg1232642062_IMG_2597.JPG
Camalan perä oli ihan paskassa kunnossa!               Uusi perä tuli jenkkilästä, ison veden takaa lentäen.

Tähän siis on tultu tänä aikana, mitä Camalaa ja Orangea olen laitellut. Homma etenee sitä vauhtia, mitä perhe-elämä ja työt antavat myöden. Muutamia tunteja viikossa tulee vietettyä tallissa, mutta kyllähän tää tästä valmistuu, ajallaan. Tällä hetkellä moottori odottelee asentamista ja maalarin kanssa pitäisi käydä keskustelut korin tulevaisuudesta. Kyllä kai projekti kesälläkin etenee, mutta lomaillaan nyt tässä samalla.