Kävin perjantaina hakemassa työmatkalla joitain alustan ja jarrujen osia US-Partsilta. Tällä kertaa asioin eri myyjän kanssa kuin normaalista, eipä tullut sitten mitään alennuksia kuten ennen, pitääkö niitäkin ronkua aina erikseen? Olen tässä kuitenkin ravannut kyseisessä liikkeessä vähän väliä ja ostanut osia monella tuhannella eerolla. Tietääpähän kenen juttusille menen ensi kerralla, kyllä ne alennukset mulle kelpaa, on tää harrastus sen verran arvokasta.

Tässä on sitten pikkuhiljaa purettu runkoa osiin. Viikonlopun aikana olen ollut tallissa pieniä aikoja, mutta silti jotain olen saanut aikaankin. Eilen irroittelin jarru- sekä bensalinjat. Meinasi olla putkien kiinnikkeet ja liitkoset jumissa, ruostetta ihan omiksi tarpeiksi. Ajatuksena olisi vaihtaa kaikki linjat uusiin, ihan varmuuden vuoksi kun kerran rungon kanssa tulee touhuttua.
Ohjaustehostimenkin irroitin säiliöineen päivineen. Pitäisi ilmeisesti putsata tehostimen osat ja maalata mustaksi, tarkoitus olisi maalailla osia aina sitä mukaa kun niitä irroittelen. Mitä enemmän saa maalattua, sitä  siistimpi kokonaisuus tulee olemaan, joten hyvä käyttää nyt tarvittava aika moiselle turhuudelle.

1925286.jpg
Jarruputket sekä bensalinjat irroitettuna.

Tänään oli taka-akselin vuoro. Pääosa pulteista irtosi ihan nätisti, mutta pari ylätukivarsien pulteista on tiukassa. Ruiskuttelin irroitusainetta pultteihin, mutta luulenpa ettei siitä ole hyötyä kun ruoste on ollut raiskaamassa oikeen huolella pultteja. Perän osalta havaitsin aikanaan, että perä takertuu hieman kun tekee tiukan käännöksen vaikka parkkipaikalla. Ilmeisesti perä on kuiva ja siksi kitkalukko ei oikein toimi kunnolla. Taka-akselille olisi tarkoitus tehdä vain kevyt tarkistus ja stefojen sekä banjon-tiivisteen vaihto. Tietenkin jotain yllättävää voi löytyä perän sisältä kun avaan kopan. Toivottavasti ei tartte lähtee purkamaan koko perää.

1925277.jpg
Taka-akselin irroitus käynnissä.

Seuraavana pitäisi käydä etupään kimppuun ja purkaa se kokonaan osiin, sitten ei muuta kuin runko puhallettavaksi. Rungon takaosa, akselista taaksepäin, on ihan pitsiä.
Löysin kyllä E-Baystä uudet rungon takapäät, mutta en ole vielä päättänyt niitä ostaa, hinta olisi kyllä kohtuullinen, mutta taas kerran rahti arvelluttaa.