Täällä taas, eli tallillakin on tullut käytyä vaipan vaihdon lomassa.

Tilasin tossa puolitoista kuukautta sitten osia Summitilta ja paketti saapuikin tullipostiin viime viikolla. Tilauksella oli uudet Superior Axle:n teräs vetarit kun kävi ilmi, että vasen takapyörä pompotti ja ravisti, syylliseksi selvisi hieman osumaa saanut vetoakselin laippa. Kyselin ensin osia Suomesta, mutta hinnat oli sitä luokkaa suolaisia, että kannatti taas kääntää katse ison veden taakse. Samalla tilasin AutoMeterin perus rundikellon.

Kävin hakemassa tilaamani rojut eräänä aamuna ja ihmettelin tullipostissa kun mammat kalkatti keskenään jostain atk viasta, ei kuulemma koneet pelittäneet ollenkaan. Tässä vaiheessa kirosin huono onneani, pitääkö sinne ajella joku päivä uudestaan hakemaan niitä osia?
Olin ensimmäisenä paikalla, eikä niillä toimineet edes ne vuoronumero näytöt, tiskiltä hihkuikin vanha tuttu rusina "kuka on siellä ekana"? No minä karjaisin asennossa, jotta "paikalla"! Marssin tiskille papereitten kanssa ja ne mun paketit kiikutettiin siihen tiskille syyniin, tää mukava leidi katteli papereita ja tutki niitä laatikoita, tokaisi vaan "nää on aika arvokkaita vai"? "Tää on sun onnen päivä, koneet ei toimi, voit mennä". Mä olin ihan ihmeissäni ja kysyin ihmeissäni, "siis tää ei nyt maksa mulle mitään"? Tähän se tuttu hymynaama tokaisi vaan "lähe menemään nyt vaan", mihin vastasin innoissani "ilmoitelkaa mulle kun seuraavan kerran on koneet nurin". Tässä vaiheessa päivänsäde meinas kai pyörtää puheensa kun se mulkoili niillä lasittuneilla silmillään mua murhaajan tyyliin. Mielessä kävi vaan ajatus JUOKSE! Ei muuta kun pikaisesti pihalle, ettei ne koneet vaan rupea toimimaan ja mut tullataan sittenkin. Säästyihän siinä tulleineen ja veroineen melkein tuhat markkaa.


Superior Axlen teräsvetarit, vakiota vahvempaa 1541 terästä.

Pari päivää sitten irroittelin vanhoista vetoakseleista vanteen kiinnityspultit ja naputtelin ne uusiin vetareihin kiinni. Tänään sitten touhuttiin esikoisen kanssa tallilla sen verran, että irroitettiin vanhat vetarit ja asennettiin uudet tilalle. Samalla kun laittelin uusia vetareita paikoilleen, niin uusin varuilta stefat akselin päihin, eipähän ainakaan vuoda öljyä putken päistä. Eihän vanhoillakaan ollut ajeltu kun joku pari sataa kilsaa, mutta eipä noi osat paljon maksa ja niihin voi kuitenkin tulla jotain nirhaumia kun vetareita on jouduttu irroittelemaan muutamaan kertaan.
Saatiin me perä jo muutan kasattuakkin, mutta tallilla ei ollut kun vajaa litra lukkoperäöljyä, joten sitä pitää hommata hieman lisää, sitten voin testata perä ylhäällä, että pompottaako vasen takarengas vielä, vai korjaantuiko vaiva tällä remontilla.

Seuraavaksi täytyisi asentaa se rundikello paikalleen ja sovitella lattiashifteriä. Tallilla on B&M Quick Silver mallattavana. Ton lattiashifterin kanssa on selkeästi ongelmana toi sohvapenkki, penkin säädöt jää aika minimiin jos shifterin asentaa. Täytyy mallailla keppiä viikonloppuna ja tehdä päätös sen suhteen. Jos homma ei toimi, niin laitetaan keppi palauttaen ja vaihdetaan vaihteita rattiputkesta.