Olishan sitä voinut kauniin päivän viettää muutenkin kun pimeässä tallissa maalin kanssa pelehtien. Aloittelin päivän taka-akselin puhdistamisella. En jaksanut viedä sitä hiekkapuhallettavaksi, koska siinä olisi ollut paljon suojattavaa ja ei se puhaltaminen ihan halpaa ole kun sitä ruvetaan tekemään tuntihommina. En sitten tiedä, että kannattiko tämäkään säästötoimi loppujen lopuksi.

Taka-akseli oli muutenkin aika siistissä kunnossa, pikkasen hiekkaa muutamassa kolossa, öljyä ei oikeastaan ollut pinnassa ollenkaan. Putsaamiseen käytin taas samoja vehkeitä kun ennnenkin, joten homma kävi jo rutiinilla.


Taka-akseli puhdistettuna.


Ja akseli maalattuna.

Kun olin putsannut akselin, siivosin pannuhuoneen hiontapölystä. Ajattelin käyttää tilaa myös maalaamiseen. Tarkoituksena oli vetää jarrurumpujen pintaan kuumankestomaali paukkupullosta. En viitsi suihkuttaa maalia tallin puolella kun sitä sumua on sitten joka paikassa. Pannuhuoneen tila soveltuukin hyvin maalaamiseen, siellä on lämmintä kun polttelee puita uunissa ja se oli helppo suojata muovilla, ettei seinät sotkeennu maaliin.

Tallin puolella aloitin maalaushomman taka-akselista, näin jälkikäteen voi taas jossitella sen verran, että olisi kannattanut kyllä viritellä sinne pannuhuoneen tilaan mahdollisuus myös ruiskumaalaamiselle. Jotenkin oli jäänyt vaan toi telan kanssa pelehtiminen päälle siitä rungon maalaamisesta. No eipä sillä nyt suurta väliä ole, maalipinta ei tietenkään ole niin siisti kun se olisi ruiskulla levitettynä.

Eihän nää hommat taida koskaa mennä siten, kun on kuvitellut mielessään. Jälkikäteen on aina viisaamman oloinen ja olisikin tehnyt jotain toisin, sille ei nyt voi mitään. Taidan luonteeltani olla sellainen, mistä aita on matalin kaveri. Muutenkaan en ole koskaan tyytyväinen tekemisiini, kaiken olis voinut tehdä aina paremmin.


Osat maalattuna.

Osat täytyy varmaan maalata vielä uudestaan, että tulee parempi ja kestävämpi pinta. Jospa sitä sitten toiselle kierrokselle virittelisi sen ruiskunkin, tiedä häntä. Jouset oli ainakin tosi vaikeat maalata telalla ja pensselillä.


En sitten saanut niitä puslia irti, pitää varmaan viedä oikealle ammatti-ihmiselle osat?

Mitäs seuraavaksi? Puslat irti ja keula kasaan. Sitten pitäisi laittaa perä kasaan ja taka-akseli paikoilleen. Tämän jälkeen runko olisikin valmis siirrettäväksi korin alle ja mahdollisesti vuorossa olisi korin maalaus.