Olipahan joku aika sitten ongelmaa jarrujen ilmaamisen kanssa, mutta tänään saatiin vihdoin jarrut kuntoon.

Jostain syystä emme onnistuneet ilmaamaan jarruja kun sitä viimeksi yritimme vaimon kanssa. Ilmaamista vaikeutti ainakin se, että vasemman etujarrun ilmausruuvi oli jumissa eikä nippaa saanut auki. Eipähän sitä kulmaa saanut tietenkään ilmattua kunnolla. Yritimme ilmaamista jarruletkun liittimen kautta, mutta eipä se sitten onnistunut. Takana ongelmana oli ilmausruuvien sijainti syvällä "montussa". Sinne ei mikään avain sovi kunnolla, ei ainakaan niin, että nippaan saisi liitettyä letkun. Näistä vastuksista johtuen ja vaikka muuten suoritimme ilmaamisrituaalin kuten olin ennenkin sen tehnyt, niin poljin painui löysästi pohjaan session jälkeen. Ilmaamis järjestuskin oli vähän väärä, aloitimme lyhyimmästä putkesta ja etenimme pisimpään päin, vaikka olisi pitänyt toimia juuri toisin päin, eli oikea taka, vasen taka, oikea etu ja vasen etu. Kiitos vinkistä Holy Shit.

Pidettiin pikku tuumaamistauko ja painuttiin pohjoiseen muutamaksi päiväksi. Eilen sitten käytiin Ukon kanssa hommaamassa uudet ilmausruuvit eteen ja pitemmät ruuvit taakse. Eteen ei tahtonut löytyä nippoja mistään tarvikeliikkeestä, mutta onneksi löysin ne Racers Placen puodista. Olen vältellyt tota puljua viimeaikoina kun niiltä ei saa ikinä mitään vastausta sähköpostikyselyihin, olen kysynyt useasti tarjousta eri osista, mutta kertaakaan eivät ole vastanneet kyselyihin. Palvelu kyllä pelaa jos viitsii mennä paikan päälle, mutta ihan oikeasti, vastatkaa kyselyihin niin saatte tehtyä enemmän bisnestä!
Taakse haettiin siis pitemmät nipat varaosakaupasta, nyt pääsee ilmaamaan ihan kiintoavaimen avulla ja ilman öljysotkua. Hyvä apu hommassa on käyttää ohutta läpinäkyvän letkua ilmausruuvin päässä kiinni ja toisen pään sitten tunkee johonkin pulloon. Letkusta näkee kun kuplat loppuu ja paikatkin pysyy siistinä. Muutenhan homma onnistuu parhaiten kahdestaan, kun toinen polkee painetta polkimella ja toinen ilmaa ruuvista. "1,2,3 ja paine", "kiinni"...

Jotta sain sen vasemman etujarrun ilmausruuvin vaihdettua, jouduin irrottamaan jarrusatulan. Laitoin jarrusatulan tiukasti ruuvipenkkiin kiinni ja sitten lukkopihdeillä hyvä ote nipasta, napakka isku kumivasaralla pihteihin ja lähtihän se auki, eikä edes mennyt ruuvi poikki. Kun vasemman ja oikean puoleinenkin jarrusatula oli irti, niin vaihdoin pitemmät pinnapultit etupäähän. Pitkät pultit on tarpeen kun noi mun vanteet on sen verran paksut. Varsinkin kun edessä pitää käyttää spacereita, jotta rengas ei ota ääriasennossa rakenteisiin kiinni. Noi aluvanteet levittää edessä jonkinverran sisäänpäin. Tuntu siltä, että mutterit ei meinanneet tarrata pultteihin kunnolla. Peltivanteiden kanssa ei ollut ongelmaa kun vanteet oli ohuemmat kiinnityskohdasta.
Jos jollain on tietoa 8x15" vanteista, niin eteen voisi sopia moiset, saisi hieman levitettyä renkaita ulospäin.


Vanteet, 8x15" hakusessa, vaihdossa löytyy 7x15" vanteet.

Uusia pultteja piti vähän muokata, jotta ne sopi paikalleen. Pultit oli hieman paksummat kun vanhat, joten niitä piti ohentaa noin 0,6mm. Kiinnitin pultit porakoneeseen, joka oli ruuvipenkissä kiinni. Laitoin poran pyörimään pienillä kierroksilla ja sitten vaan viilalla työstin materiaalia pois sopivan määrän. Pultteja piti myös lyhentää 30mm, mutta se nyt oli pieni homma. Spooreja jäi silti hyvin ja ne tarttu reikiin tiukasti, joten mutterien kiinnitys onnistuu vielä ilman tappelua. Vanhat pultit lähti hyvin irti kun napautti vasaralla pultin päähän. Uudet pultit sai laitettua paikalleen jarrusatulan kohdalta ja sitten vaan naputtelin takapuolelta tuurnalla pultit paikalleen. Lopullisesti ne asettuu kun vedättää mutterilla vanteen kiinni. Nyt pultit on noin 15mm. pitemmät kun alkuperäiset, joten paksumpikin vanne käy vielä ja spacerlevy voi olla jopa 10mm. paksu.


Vanha ja uusi nippa eteen, aika heikossa kunnossa toi vanha.


Uusi pultti oli 0,6mm. liian paksu ja noin 30mm. liian pitkä.


Pultin juurta piti hieman työstää "kotisorvilla". Näppärä tapa saada pyöreitä osia työstettyä.


Vanhat pultit lähti vasaralla napauttamalla irti ja uudet meni kevyesti naputtelemalla paikalleen.

Kun jarrut oli laitettu kuntoon ja pultitkin vaihdettu, sain asennettua renkaat auton alle ja pudotettua auton pukkien päältä. Nyt auto lepää omien tassujen varassa pitkästä aikaa. Keula on vähän ylhäällä, ehkä 50mm. pudotus olisi paikallaan ja peräpäätä voisi pudottaa saman verran.


Vihdoinkin omilla tassuilla.

Nyt pitää saada auto käyntiin, tiukkaa kyllä tekee. Sain käytetyn, mutta toimivan startin "lainaan" rakentajaveljeltä ja pääsin kokeilemaan tosissaan käynnistämistä tänään. Ei edes lupaillut vaikka tein kaiken kuten olin edellisen auton kanssa oppinut. Huomenna täytyy yrittää uudestaan ladatulla akulla ja uudella innolla, kyllä se jossain vaiheessa starttaa, starttaahan?