Kansityöt takana ja tarvittavat osat tallissa, on aika pistää kone nippuun.

Kampiakselin laakeripinnat oli kiillotettu koneistamossa, se asennettiin paikoilleen ja kiristettiin momenttiin. Öljypumppu laitettiin samalla tietenkin paikoilleen.

Nokka-akselin laakerit laitettin koneistamossa paikalleen. Nokka pistettiin mukana tulleen asennusrasvan kera varovasti, laakereita tuhoamatta, omalle paikalleen, jakopää kasattiin merkkien mukaan oikein ja tarkisettiin vielä, että konetta pyörittämällä merkit on tosiaan kohdillaan.

Alakerta niputettiin vanhoilla männillä, uudet männänrenkaat vaan vaihdettiin ja männän päät putsattiin. Renkaita ei mielestäni kannata laittaa niillä pihdeillä, aikanaan onnistuin katkaisemaan yhden renkaan moisilla laitteilla. Parhaiten renkaat menee paikalleen ihan vaan sormin, pysyy sopiva herkkyys näpeissä koko ajan. Tässä vaiheessa kun olin asentamassa mäntiä takasin, huomasin yllättäen, että männät olivat olleet väärin päin koneessa, edellinen guru oli onnistunut jotenkin laittamaan ne väärin päin. Homma selvisi minulle siten, kun kiristin kiertokangen pultteja hieman, niin konetta ei saanutkaan pyöritettyä, joku pisti vastaan. Kierokangen laakeripinnat on hieman toispuoleiset ja viistetty siten, että kampiakselin laakeripinnassa oleva viiste ja kiertokangenviiste menee linjassa. Nyt kun viisteet ei osuneet kohdilleen kone ei pyörinyt. Laakerit meni vaihtoon. Männät kun on tasapäiset ja päällä on symmetriset kolot venttiileitä varten. Ilmeisesti guru ei ollut tajunnut kattoa niitä merkkejä oikein kun oli puuhastellu koneen kanssa. Piti pyytää appiukko paikalle ja pyytää häneltä konsultointiapua, hän kun on aikanaan kasnnut koneen jos toisenkin. Päädyttiin semmoiseen ratkaisuun, että heivattiin männät vaan toiselle puolelle, jolloin männät on taas oikein päin. Nyt laakeripintojen viisteetkin osuivat kohdilleen ja kone pyöri kevyesti. Männät ja sylinterit oli niin hyvässä kunnossa, että uskallettiin tehdä näin. En kyllä tiedä olisiko sillä ollut suurtakaan merkitystä vaikka kone olisi kasattu siten kun se oli ollutkin, tuliko tehtyä virhe?

1847981.jpg
Lohko maalattuna ja valmiina kasattavaksi, kampiakseli jo paikallaan.

Kun lohko oli kasattu, niin vuorossa oli kansien asentaminen. Kannet asennettiin paikalleen, kiristettiin momenttiin. Mulla on ollut tapana kiristää ensin kaikki pultiti ohjeiden mukaisessa järjestyksessä annettuun momenttiin ja sitten vielä käydä kaikki pultit oikeassa järjestyksessä läpi siten, että löysään pulttia 1/4 kierroksen ja sitten kiristys momenttiin. Yleensä pulttia joutuu kiristämään hieman lisää, koska kansi on jo kunnolla paikallaan. Tuntuu vaan paremmalta tehdä näin.

1847982.jpg
Osia maalattuna ja valmiina kasattavaksi.

1847960.jpg
Kannet, nostajat ja tönärit paikallaan.

Kun kerran konesta tehdään hyvää, niin tuli vaihdettua samalla vesipumppu ja bensapumppukin. Bensapumppu nyt oli muutenkin järkevää vaihtaa, ettei kakku lopu kesken. Tässä vaiheessa pitäydyn vielä mekaanisessa versiossa, mutta jos tulee ongelmia bensan saannin kanssa, niin laitetaan sitten sähköpumppu. Dampperin kanssa meinas tulla ongelma kun ei meinannut löytyä sopivaa työkalua. Onneksi löysin pulttikaupasta pitemmän pultin, jolla dampperin sai väännettyä paikalleen. Viskolla toimivaa propellia autoon ei tule vaan sähköinen flekti, säästyy pari kaakkia siinäkin. Laturi ja startti on toistaiseksi vanha, kummatkin kun tuntuivat toimivan ihan hyvin.

Seuraavaksi asennettiin nostajat ja tönärit, imukansi esiasennettiin myös.

Venttiilien säätö oli oma hommansa, mutta siinä ei oikeastaan ollut mitään ihmeellistä. Ykköspytyn yläkuolokohta oli helppo löytää ja samalla laitettiin virranajkaja paikalleen. Vaihdoin uudet keinut, kun vanhat oli hieman kuluneet ja uudet oli suhteellisen halvat. Kirjasta löytyi välyksien arvot imu-ja pakoventtiileille. Hauskana pikku yksityiskohtana venttiilien säätämisessä oli meidän työpainemittari, jolla tarkastettiin sytytyksen ja pakovennttiilin aukeaminen. Outo laite, mutta ajoi asiansa. Saimme tarkistettua mitä halusimmekin. Kun venttiilit oli säädetty, asensin ja kiristin imukannen lopullisesti paikalleen.

1848083.jpg
Sytytyksenajoitusmittari mallia "tein ihan itte"

Olin ostanut jenkeistä pulttisarjan josta löytyi rst-pultit öljypohjaan, jakopäänkoppaan, imu-ja pakosarjaan sekä joihinkin muihin näkyviin paikkoihin. Imukannen osalta keskimmäiset pultit oli liian lyhyet kun kone oli uudempaa sarjaa, pulttikaupasta löytyi pitemmät pultit. Aikanaan ostamastani täydellisestä tiivistesarjasta puuttui imukannen päätyihin tulevat kumitiivisteet, joten ne piti hommata erikseen. Asennettaessa imusarjaa on hyvä katsoa ohjeista mihin tiivistemassaa tulee laittaa, kuten vesikanavien ympärille ja päätyihin.

Moottorin jatkeeksi asennettiin 2000rpm. stal:lla oleva TCI-turbiini.

1848104.jpg
Koneen esikasaus, laturi puuttuu ja jotain muuta pientä.

1847954.jpg
Koneen kasaamista, laturi uupuu vielä ja turbiinikin asentamatta.

Eipä tässä vaiheessa kasausta ole mitään ihmeellistä, kaasutin, ilmanputsari, venakopat ja laturi paikalleen, sekä muut pikku kilkkeet. Tulipa kone muutenkin esikasattua kun laittelin pakosarjat malliksi paikalleen.