Kun sain koneen vihdoinkin toimimaan, niin sitten olikin vuorossa peltien asentaminen. Maalamossa auto kävi ilman ovia ja luukkuja, ainoastaan lokasuojat oli paikoillaan, muuten osat maalattiin irrallaan. Eli nyt pitäisi saada loput pellit paikoilleen.

Olin tässä innoissani laittanut jo keulan ja puskurit ym. etupään osat kasaan ja koneen käynnistyttyä nostettiin konepeltikin paikalleen, ei olisi kannattanut hätäillä. Näin jälkikäteen ajateltuna olis taas muutaman ongelman voinut välttää kun olisi ajatellut ja suunnitellut työvaiheet tarkemmin. Nyt kun kaikki muut pallit oli paikoillaan paitsi ovet, arvata saattaa, että ongelmia oli tiedossa. Jotenkin olin kuvitellut naivisti, että ovet saa kyllä paikoilleen viimeisenäkin.
Ei onnistunut, oviaukot oli sen verran naftit, että ovien säätäminen ei onnistunut lokasuojien ollessa paikallaan. Ovet nostettiin sarannoilleen appiukon kanssa ja säätämisen meinasin hoitaa itsekseni. Apuna oli hallitunkki, sillä sai sopivasti kevennettyä ovea siinä vaiheessa kun saranoiden pultteja piti säätää. Pieni kosketuskin tuli apparin oven etureunan ja lokasuojan takareunan kanssa ja siinä vaiheessa päätin purkaa etupäätä sen verran, että sain lokarit irti. Purkamisessa ei tarttenut ottaa kun koko keulapala pois, sisälokasuojat ja sitten saikin pellit tieltä. Ilman loksuja ovien säätäminen oli helpohkoa, mutta silti aikaa vievää. Saranoissa on hyvin säätöjä niin korkeudelle kun myös leveyssuunnassa. Lähdin purkamaan tilannetta siten, että pistin ensin oven takareunan sauman mallilleen, samalla tarkistin oven korkeuden ettei se ota kiinni kynnyslistoihin. Pystysauma on noin 5mm. kauttaaltaan ja pokkauksien linjat on kohdillaan, eli hyvä. Kun oven takapää oli linjassa, asettelin lokasuojat paikoilleen. Katsoin tässä vaiheessa oven etureunan ja lokasujan takareunan välisen sauman kohdilleen ja varmistin vielä lokasuojien etäisyyden toisistaan, jotta konepellille on varmasti tarpeeksi tilaa. Ovet on nyt siten, että etu ja takareunassa on noin 5mm. raot ja lokasuojan ja konepellin välissä samat välykset.

Kon ovet ja lokarit oli kohdillaan, oli konepellin vuoro päästä paikoilleen. Nyt peltikin meni sivusaumojen suhteen paikoilleen. Ainoa ongelma tuli siinä vaiheessa kun asettelin keulapalaa paikoilleen. Konepellin keskikohdan ja keulapalan välissä oli noin 10mm. rako, mutta sen sai painettua aika lähelle tota 5mm. tavoitetta kiinnikkeitä löysäämällä ja painamalla keulapalan keskikohtaa voimakkaasti kohti konepellin etureunaa. Sitten vaan kaikki ruuvit ja pultit kiinni tiukasti. Tässä vaiheessa olikin kiva havaita, että konepelti ja keulapala on eriparia, eli konepellin pokkaukset on eri kohdissa kuin keulapalan pokkaus. Eroa on noin 7cm. eli konepellin pokkaus on leveämpi. Nyt konepelti pykältää keulapalaan nähden. Kysymys kuuluu, mitä hittoa on tapahtunut. En ollut moista huomannut kun koppa tuotiin tallille, miksi, no siksipä tietty että auton hakupäivänä satoi lunta ihan sutena ja pelti nostettiin heti auton päältä pois, eikä sitä ole mallailtu paikoilleen ennen tätä.
Aika veikeän näköinen toi keula kun kenepellin reuna paistaa keulapalan takaa.

Onko näissä rakkineissa muka eroja konepeltien suhteen? Vai onko keulapala jostain eri vempulasta?

Tuli tossa viikonloppuna asennettua stereotkin autoon, hommasin tyylikkään retro soittimen ison veden takaa, El Camino Storesta. Asennus oli helppo ja soitin näyttää hyvältä. Nyt vaan pitää asentaa antenni, auton ulkopuolelle ei tule piiskaa, joten hommasin sellaisen ikkuna-antennin. Toi soitin sopii hyvin sisustaan, enkä ihan heti laita muita kajuttimiakaan kun noi kojelaudalla olevat. Kajuttimet tuli päivitettyä JBK:n 2-tie kajareihin. Jos tässä kyllästyy konehuoneen bassoon, niin sitten pitää hommata vahvari ja joku hyvä basso ja ehkä takakajuttimet. Ei siis vielä.

Laittelin myös vaihteiston kuntoon, siinä oli se P-vaihde hukassa. Kyllähän se löytyi kun sääti sitä siirtäjää. Eli kaverin ohjeiden mukaan löysäsin vaihteen siirtäjän kepakon alapäästään ja siirsin vaihdekepin P-asentoon, sitten väänsin vaihteiston kyljestä vaihteen P-asentoon, ruuvi kiinni ja hep, vaihteet toimii. Ainoa hämäävä juttu on se, että kojetaulussa P-asennon merkki jää vajaaksi, eli se vaihdeosoitin osoitta puoleen väliin P-ja R asentoa? Outo homma, mikähän tossakin nyt on.

Vielä olisi muutama juttu ennen katsastusta. Havaitsin semmoisen hassun jutun, kun parkkivalot on päällä ja painaa jarrua, niin edessä parkit himmenee ja takana jarruvalot syttyy? Eikä siinä vielä kaikki, parkkivalot menee päälle N-asennossa, ei R-asennossa. Eli sähköjen kanssa on vielä jotain häikkää, auttakaa hyvät ihmiset...
Sisusta pitää kanssa lyödä läjään, eli penkit, turvavyöt ja ovipahvit. Ovien lsit pitää vielä katsoa, kuskinpuolella jää rako ja apparin puolella lasi jää vähän alas. Kai niissä joku säätö on?
Sitten olisi tööttikin, sille laitan varmaan ihan oman nappulan, omat johdot ei pelaa, eikä töötti laula.
Rekisterikilvelle pitäisi tehdä paikka taakse, taivuttelin RST-levystä jo sellaisen kehikon, jossa on ura yläpuolella. Upotin uraan led-nauhan, mutta mitähän katsastusmies sanoo moisesta, luultavasti se ei kelpaa kun EU-on varmaan määrännyt jonkun nyrkin kokoisen hyväksytyn valaisinmallin moiseen hommaan. Ajattelin kuitenkin kokeilla leimaa sillä virityksellä.


Keula atomeiksi, jotta ovet saa säädettyä helpommin.


Ovet säädettynä, kahvat ja lukot asennettuna paikoilleen. Aika hyvä linja?


Konepellin sivuttais säätö meneillään, keulapala viimeisenä paikalleen.


Konepellin etureuna ei oikeen osu kohdalleen, eriparia keula ja konepelti?


Ei vaan pokkaukset osu kohdilleen. Veikeä keula, aika häijyn näköinen.


En oikeen osaa päättää, että häiritseekö toi konepelti vai ei.


Laitetaan rokkikoneet soimaan, laitetaan taas.

No tästä tää etenee, muutama juttu ja El Orange Camala palaa manan majoilta tietä nielemään, ehkäpä jo tässä kuussa. Sähköt pitää ensin selvittää.