Eilen olimme Ukon kanssa tallissa touhuamassa Orangen etupään kimpussa. Enhän mä sitten niitä jarrulevyjä viitsinyt mihinkään kiikuttaa. Naputtelin vanhat laakerit pois ruuvitaltalla, mutta pyrin kyllä varomaan etten vaurioita mitään kun hosuin sen moukarin kanssa. Loppujen lopuksi vanhat laakerit lähtivät yllättävän nätisti. Ukko komensi reppuselässä ja minä huidoin "ukonvasaralla" taltan päätä.


Vanhat laakerit lähtivät irti naputtelemalla laakerin ulkokehää vanhalla ruuvitaltalla, jonka päätä oli hieman taivutettu.

Kun vanhat laakerit oli irti, putsasin pois vanhat vaseliinit rätillä. Putsasin kaikki sisäpinnat rasvanpoistoaineella jotta uudet laakerit voidaan asentaa ilman ongelmia. Uudet laakerit naputtelin vasaralla paikoilleen, apuna käytin vanhan laakerin ulkokehää. Näin vältyttiin kolhimasta uusia laakereita, lisäksi vanhaa ulkokehää apuna käyttäen uusi laakeri saatiin naputeltua varmasti pohjaan asti ja paikoilleen. Senhän kuulee sitten vasaran lyöntien äänestä kun laakeri on pohjassa, kilahdukset on "kirkkaampia".


Uusi laakeri naputeltiin vanhan laakerin avulla paikoilleen.

Ennen kun naputtelin laakerin paikalleen, painoin laakerirasvaa laakerin täyteen. Tursotin semmoisen kasan rasvaa kämmenelle ja painelin laakeria kämmentä vasten, jotta rasva painuu laakerin sisään. Sotkuista, mutta tehokasta. Samat työvaiheet toteutettiin sekä sisä, että ulkopuolen laakerille. Tämän lisäksi sisäpuolelle tuli tietenkin stefa.


Laakeri täynnä rasvaa ja naputeltuna paikoilleen.


Stefa asennettiin viimeisenä, rasvaa survoin tarpeeksi kaikille laakeripinnoille.

Sitten ei muuta kuin levyt kiinni tukivarsien akseleihin ja aluslevy takselin nokaan ja sitten vaan pultti sopivalle tiukkuudelle. Kiristin pulttia samalla kun pyörittelin levyjä, kun levyt pyöri sopivan nihkeästi, niin otin pulttia sen verran auki, että sain sokan paikoilleen. Hyvä tuli.


Mutteri sopivalle tiukkuudelle ja sokka paikoilleen.


Pakkohan se oli mallailla eturengasta paikoilleen.

Hyvä tuli, seuraavaksi jarrut paikoilleen ja maalia jarrukenkiin sekä jarrulevyihin. Nättiä pitää tehä!